محدودیت های غذایی برای مبتلایان به چربی خون بالا
دکتر حمید رضا فرشچی

محدودیت های غذایی برای مبتلایان به چربی خون بالا

22 آبان 1395

چربی در جریان خون به شکل تری گلیسرید و کلسترول وجود دارد. تری گلیسرید محصول نهایی هضم چربی های موجود در مواد غذایی است. مقادیری از آن نیز از سایر منابع انرژی مانند کربوهیدرات ها ساخته می شود.
کلسترول از دو منبع تامین می شود: بدن انسان و مواد غذایی. بدن و به خصوص کبد قادر به ساخت تمام کلسترول مورد نیاز است. از سوی دیگر، کلسترول در مواد غذایی با منشاء حیوانی مانند گوشت، ماکیان و لبنیات پرچرب یافت می شود. هنگامی که فرد از رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی های اشباع و ترانس استفاده می کند کبد کلسترول بیشتری تولید می کند.
رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی نخستین گام در بهبود میزان چربی های خون است. در این میان برخی مواد غذایی به علت اثری که بر افزایش چربی های خون دارند باید در مقادیر کمتری مصرف شوند که در ذیل به آن ها اشاره خواهد شد:
•    غذاهای دریایی برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مفید هستند. اما در این میان میگو یک استثنا است. یک سروینگ میگو حتی اگر بدون چربی پخته شود دارای حدود 190 میلی گرم کلسترول است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند میزان دریافت روزانه کلسترول در افراد سالم به 300 میلی گرم و در افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا کلسترول بالا به 200 میلی گرم محدود شود.
•    درصورتیکه تمایل به مصرف کنسرو تن ماهی دارید به جای مصرف تن ماهی حاوی روغن از تن ماهی که در آب قرار دارد استفاده کنید.
•    امعا و احشا مانند جگر و قلوه نسبت به سایر قسمت های گوشت حاوی مقادیر بالاتر کلسترول است. بنابراین مصرف آن ها باید به کمتر از 90 گرم در ماه محدود شود.
•    کره و مارگارین هر دو دارای چربی های اشباع بوده و باید در مقادیر بسیار کم مصرف شوند. کره از چربی های حیوانی ساخته شده و حاوی مقادیر بیشتری چربی های اشباع است. از سوی دیگر، برای تولید مارگارین روغن های گیاهی تحت فرآیندهای حرارتی و هیدروژنه قرار می گیرند. طی این فرآیندها بر میزان چربی ترانس محصول تولیدی افزوده می شود. هرچه مارگارین سفت تر باشد میزان چربی ترانس آن بیشتر است. چربی های اشباع و ترانس هر دو سبب افزایش کلسترول می شوند.
•    لبنیات غنی از مواد مغذی مانند کلسیم، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. اما مصرف لبنیات پرچرب به علت داشتن مقادیر زیاد چربی های اشباع می تواند سبب افزایش کلسترول خون شود.
•    نارگیل، روغن نارگیل، روغن پالم، روغن هسته خرما و کره کاکائو حاوی مقادیر زیاد چربی های اشباع هستند که سبب افزایش کلسترول خون می شود.
•    درج کلمه کم چرب بر روی برچسب مواد غذایی کافی نیست. زیرا اگر آن ماده غذایی حاوی مقادیر بالای چربی های اشباع باشد می تواند سبب افزایش کلسترول بد (LDL) شود.
•    مصرف زیاد شکر با کاهش کلسترول خوب (HDL) مرتبط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند زنان و مردان به ترتیب روزانه بیش از 6 و 9 قاشق چایخوری شکر استفاده نکنند.
•    نوشیدنی هایی مانند آبمیوه ها، نوشابه، نسکافه و ... می تواند حاوی مقادیر زیاد شکر باشد که در بدن به تری گلیسرید تبدیل می شود. بنابراین کاهش قند و شکر دریافتی شامل دریافت نوشیدنی های شیرین نیز می شود. بهتر است مصرف این نوشیدنی ها به کمتر از 240 سی سی در روز محدود شود.
•    هر چند قند موجود در عسل قند طبیعی است اما همانند شکر می تواند سبب افزایش میزان تری گلیسرید شود.
•    بدون شک میوه ها به خصوص زمانی که جایگزین مصرف دسرها شوند، بسیار مفیدند. اما زمانی که شما به تری گلیسرید بالا مبتلا هستید باید از مصرف بیش از حد میوه خودداری کنید. زیرا میوه ها نیز حاوی قندهای طبیعی هستند که در صورت مصرف زیاد می توانند به تری گلیسرید تبدیل شوند.
•    به افراد مبتلا به افزایش چربی خون توصیه می شود از سبزیجات استفاده کنند. با این حال، سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت باید در مبتلایان به تری گلیسیرید بالا محدود شود. زیرا نشاسته اضافی در بدن به تری گلیسرید تبدیل می شود. در عوض این بیماران می توانند از سایر سبزیجات مانند کلم، گل کلم و قارچ به میزان بیشتری استفاده کنند.
•    مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی نشاسته مانند ماکارونی و یا غلات می تواند سبب افزایش تری گلیسرید خون شود.
•    در مبتلایان به افزایش چربی های خون نیاز به حذف کامل گوشت نیست. اما لازم است از مصرف گوشت های چرب و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و همبرگر اجنتاب شود.
•    خوردن پیتزا اگرچه دلپذیر است اما پنیر اضافه شده به آن حاوی مقادیر زیاد چربی است. بنابراین بهتر است مصرف آن محدود شده و همچنین با مقدار زیادی از سبزیجات تهیه شود.

 

تعداد بازدید: 1822

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha