مصرف فلاوونوئید و کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری
دکتر سیده آمنه مجد

مصرف فلاوونوئید و کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری

4 بهمن 1394

فلاوونوئیدها ترکیبات زیست-فعالی هستند که در غذاهایی مانند چای، شکلات، میوه ها و سبزی ها وجود دارند. طبق شواهد علمی دیده شده است که دریافت بیشتر برخی فلاوونوئیدهای خاص و غذاهای غنی از فلاوونوئید با کاهش مرگ ناشی از بیماری های عروقی و برخی سرطان ها در ارتباط است. هرچند اهمیت فلاوونوئیدها در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از همه بیماری ها هنوز مورد ابهام است.
محققان باهدف بررسی ارتباط بین دریافت فلاوونوئیدها و خطر مرگ و میر ناشی از بیماریها در مدت زمان پیگری 5 سال مطالعه ای را طراحی و اجرا نمودند. نتایج به دست آمده از این پژوهش در سال 2015 در American journal of clinical nutrition منتشر شده است.
جمعیت مورد مطالعه شامل 1063 نفر بود که به طور تصادفی انتخاب شدند. این افراد را زنانی با سن کمتر از 75 سال تشکیل می داد.  طی پنج سال تمام موارد مرگ و میر مربوط به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مربوط به دریافت فلاوونوئید هم بررسی و مشخص شد.
طی پیگیری 5 ساله 129 مرگ معادل 12%  ثبت شد. شرکت کنندگانی که دریافت فلاوونوئیدهای تام آنها بیشتر بود نسبت به افرادی که مصرف فلاوونوئید در آنها کمتر بود از نظر مرگ و میر در محدودۀ کم خطرتر قرار داشتند.
طی عروقی وسعت یابد.این مطالعه با استفاده از جامع ترین اطلاعات مربوط به فلاوونوئید، شواهدی فراهم شد که نشان داد مصرف فلاوونوئیدها با کاهش خطر مرگ و میر در زنان مسن ارتباط مستقیم دارد. فواید فلاوونوئیدها ممکن است تا سبب شناسی سرطان و بیماریهای قلبی گسترش یابد.
بنابراین پیشنهاد می شود افراد سعی کنند به اندازۀ کافی از مواد غذایی متنوع که حاوی آنتی اکسیدان های مختلف به ویژه فلاوونوئید ها هستند در رژیم روزانۀ خود استفاده نمایند.

منبع: Am J Clin Nutr 2015 101: 1012-1020
 

تعداد بازدید: 1966

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha