مصرف قهوه و سرطان کولورکتال
دکتر سیده آمنه مجد

مصرف قهوه و سرطان کولورکتال

25 بهمن 1394

مصرف قهوه ممکن است با ابتلا به سرطان کولورکتال ارتباط معکوس داشته باشد. هرچند مطالعات پیشین نظرات ثابتی ارائه نکرده اند. متابولیت های قهوه موجود در سرم ممکن است ارتباط بین سرطان و مکانیسم های زمینه ساز سرطان را روشن سازد.
محققان به دو منظور مطالعۀ حاضر را طراحی و اجرا نمودند. ا) مشخص نمودن متابولیت های سرم مرتبط با دریافت قهوه. 2) بررسی ارتباط این متابولیت ها با سرطان کولورکتال. نتایج حاصل از این مطالعه در سال 2015 در American journal of clinical nutrition  منتشر شده است.
مطالعه به صورت مورد-شاهدی انجام شد. حدود 250 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال به عنوان مورد و به همین تعداد فرد به عنوان شاهد برای شرکت در مطالعه انتخاب شد. میزان مصرف معمول قهوه نیز به صورت گزارشی از خود شرکت کنندگان به دست آمد. سرم شرکت کنندگان نیز از طریق روش کروماتوگرافی به منظور مطالعۀ متابولیت های قهوۀ موجود در سرم بررسی شد.
نتایج حاصل از مطالعات نشان داد که 29 متابولیت موجود در سرم با مصرف قهوه همبستگی دارد. آن دسته از متابولیت های موجود در سرم که بیشترین ارتباط را با مصرف قهوه داشتند عبارت بودند از تریگونلین، کووینات و 7 متابولیت ناشناختۀ دیگر. از میان 29 متابولیت، 8 مورد آنها مستقیماً به متابولیسم کافئین مرتبط بود و 3 مورد آن که شامل تئوفیلین، کافئین و پاراگزانتین بود با سرطان کولورکتال ارتباط معکوس داشت.
با توجه به متابولیت های سرم می توان افرادی که قهوه می خورند را از افرادی که قهوه مصرف نمی کنند تشخیص داد. برخی متابولیت های مربوط به کافئین با سرطان کولورکتال ارتباط معکوس داشتند و مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا نقش قهوه در ابتلا به سرطان کولورکتال به طور دقیق مشخص شود.
بنابراین توصیه می شود افراد از قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین در حد متعادل استفاده کنند و از مصرف افراط گونۀ این قبیل نوشیدنی ها در رژیم روزانۀ خود اجتناب نمایند.

منبع: Am J Clin Nutr 2015 101: 1000-1011
 

تعداد بازدید: 2131

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha