نقش تغذیه در بروز و کنترل سردردهای میگرنی
پزشک شما

نقش تغذیه در بروز و کنترل سردردهای میگرنی

26 بهمن 1395

دو راهکار متفاوت برای پیشگیری از سردرد از طریق رژیم غذایی وجود دارد: روش اول حذف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که سبب بروز سردرد می شوند و روش دوم پیروی از رژیم غذایی که ترکیبات آن از بروز سردرد جلوگیری می کند.  این نتایج با بررسی بیش از 180 مطالعه انجام شده در زمینه میگرن و رژیم غذایی به دست آمده است.
یک از مهمترین محرک های سردرد کافئین است. اگر شما روزانه عادت به مصرف 3 یا 4 فنجان قهوه داشته باشید و سپس مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کنید به احتمال زیاد به سردرد ناشی از ترک مصرف کافئین مبتلا می شوید. از طرفی مصرف مقادیر زیاد کافئین نیز می تواند سبب بروز اضطراب، علائم افسردگی و سردرد شود. محرک دیگر که سبب بروز میگرن می شود مونوسدیم گلوتامات (MSG) است که به انواع غذاهای فرآوری شده از جمله غذاهای منجمد یا کنسرو شده، سوپ ها، سس سالاد، سس کچاپ، سس  باربیکیو و ...اضافه می شود. نیترات نوعی نگهدارنده بوده و در گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و همبرگر وجود دارد. مطالعات نشان داده 5 درصد افراد مبتلا به میگرن احتمالاً بعد از مصرف نیترات به حمله میگرن مبتلا می شوند.
همچنین مطالعات نشان داده که رژیم غذایی کم چرب، کم کربوهیدرات یا حاوی مقادیر بالای اسید چرب امگا -3 و مقادیر کمتر اسید چرب امگا - 6 از بروز سردرد پیشگیری می کنند. رژیم های کم چرب که کمتر از 20 درصد انرژی روزانه را از چربی تامین می کنند علاوه بر پیشگیری از سردرد سبب کاهش وزن و پیشگیری از بروز بیماری قلبی می شوند. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نیز اگرچه سبب کاهش دفعات سردرد می شوند اما باید تحت نظارت دقیق پزشکی انجام شوند. یکی از رژیم های غذایی مفید برای افراد با دفعات زیاد ابتلا به حملات میگرن افزایش امگا - 3 و کاهش امگا - 6 است. بدین منظور مصرف دانه بزرک و ماهی سالمون و خودداری از مصرف بادام زمینی توصیه می شود.
به طور کلی به افراد مبتلا به میگرن توصیه می شود مصرف کافئین و غذاهای فرآوری شده را محدود کنند و مقادیر زیاد میوه، سبزیجات و ماهی مصرف کنند.
منبع:


Diet and Headache. Headache: The Journal of Head and Face Pain, 2016.
 

تعداد بازدید: 1655

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha