آیا رژیم مدیترانه ای در برابر بیش فعالی و نقص توجه اثرات محافظتی دارد؟
پزشک شما

آیا رژیم مدیترانه ای در برابر بیش فعالی و نقص توجه اثرات محافظتی دارد؟

6 فروردین 1396

اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک مشکل تکامل عصبی است که با کاهش توجه، رفتارهای تکانشی (بدون تفکر قبلی) و بیش فعالی شناخته می شود. بنابر گزارشات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در سال 2011 حدود 11% از کودکان سنین 17-4 سال در آمریکا به ADHD مبتلا هستند که سبب شده این بیماری یکی از رایج ترین مشکلات تکاملی عصبی شناخته شود.
اگرچه هنوز علت دقیق ADHD مشخص نیست اما تحقیقات گذشته نشان می دهد رژیم نامناسب می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری از ADHD کمک کند، اگرچه این موضوع هنوز در حد تئوری است. در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته شده است که آیا رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند با کاهش شیوع ADHD همراه باشد یا خیر.
رژیم مدیترانه ای غنی از میوه، سبزیجات، ماهی، غلات کامل، مغز ها و دانه ها و نیز حبوبات است. مقدار گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات و شیرینی جات در این رژیم اندک است. رژیم مدیترانه ای از نظر بسیاری از افراد یک رژیم بهینه برای سلامت است که ارتباط آن با کاهش خطر بیماری های قلبی، آلزایمر و بسیاری از سرطان ها مشخص شده است. برای تعیین اینکه آیا رژیم مدیترانه می تواند در کاهش خطر ADHD مؤثر باشد یا خیر مطالعه ای طراحی شد که در آن 60 کودک و نوجوان در سنین 16-6 سالگی که ADHD در آن ها تشخیص داده شده بود، شرکت داشتند. همچنین 60 کودک سالم مشابه از نظر سن و جنس نیز انتخاب شدند. الگوی رژیمی دو گروه با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک ارزیابی شد و تست KIDMED برای محاسبه میزان پیروی کودکان از رژیم استفاده گردید. 
نتایج مطالعه نشان داد در کودکانی که کمتر از رژیم مدیترانه ای پیروی کرده بودند، در مقایسه با سایر کودکان، ADHD بیشتر تشخیص داده می شود. علاوه بر این تیم تحقیقاتی نشان داد شیوع ADHD در کودکانی که مصرف بالایی از آبنبات های شیرین و نوشیدنی های حاوی قند و مصرف پایینی از ماهی های چرب داشتند، بیشتر بود. 
نتایج این مطالعه نشان می دهد عادات رژیمی می تواند در ایجاد ADHD نقش داشته باشد. هرچند مطالعات بیشتری برای تعیین اثرات درمانی رژیم بر ADHD لازم است. لذا توصیه عمده بر آنست که بایستی بر تغییرات رژیمی تأکید شود که رفتارهای کودک را بهبود می بخشد. چرا که مصرف غذاهای ناسالم در این کودکان بیشتر است.
نکته عملی: افزایش دریافت غذاهای سالم و کاهش دریافت شیرینی جات برای کاهش رفتارهای ناهنجار در کودکان مبتلا به ADHD توصیه می شود.
منبع:


Alejandra Ríos-Hernández et al. "The Mediterranean Diet and ADHD in Children and Adolescents". Pediatrics, 2017.
 

تعداد بازدید: 1781

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha