آیا سلول‌های ایمنی در درمان چاقی موثرند؟
پزشک شما

آیا سلول‌های ایمنی در درمان چاقی موثرند؟

24 اسفند 1396

چاقی یک مشکل جهانی است که شیوع آن از سال 1980 بیش از دو برابر شده است. در سال 2014 بیش از 600 میلیون نفر (حدود 13 درصد افراد بزرگسال) به چاقی مبتلا بودند.
اضافه وزن و چاقی احتمال دیابت نوع 2، بیماری قلبی - عروقی، سرطان و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. شیوع بالای چاقی و مشکلات مرتبط با آن سبب افزایش تحقیقات در زمینه علل بروز آن شده است.
محققان موفق به کشف گروهی از سلول‌های ایمنی شدند که با سیستم عصبی برهمکنش داشته و در بروز چاقی نقش دارند. این سلول‌های ایمنی ماکروفاژهای مرتبط با نورون سمپاتیک (SAMs) نامیده می‌شوند.
مطالعات قبلی نشان داده‌اند ماکروفاژها در التهاب بافت چربی که در افراد چاق رخ می‌دهد، نقش دارند. ماکروفاژها در هر نوع بافتی یافت شده و سلول‌های مرده، باکتری و سایر عوامل بیماری‌زا را بلعیده و می‌توانند سبب بروز التهاب شوند. 
قبلاً مشخص شده که بافت چربی دارای سلول‌های عصبی سمپاتیک یا نورون‌هایی است که نوراپی‌نفرین را برای شروع تجزیه چربی ترشح می‌کنند. در مطالعه حاضر مشاهده شد که SAMs در رهاسازی نوراپی‌نفرین توسط نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و شروع تجزیه چربی نقش دارد. همچنین مشخص شد که SAMs با کاهش نوراپی‌نفرین در بافت چربی در بروز چاقی نقش دارد. 
به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که SAMs می‌تواند یک هدف مولکولی و سلولی جدید برای درمان چاقی باشد.
منبع:

Roksana M Pirzgalska et al. Nature Medicine 2017.
 

تعداد بازدید: 1987

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha