آیا کلسترول خوب به تنهایی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند؟
پزشک شما

آیا کلسترول خوب به تنهایی از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند؟

11 اردیبهشت 1397

همواره این باور وجود داشته که سطوح کلسترول بد (LDL) باید به طور منظم اندازه‌گیری شود. از طرف دیگر، میزان کلسترول خوب (HDL) باید بالا باشد تا از بروز بیماری قلبی و سایر مشکلات قلبی - عروقی پیشگیری گردد. اما تحقیقات جدید این باور را به چالش کشانده‌اند.
در بسیاری از مطالعات محققان روش‌های درمانی مختلف را به منظور افزایش میزان HDL خون بررسی کرده‌اند. یکی از این روش‌های درمانی ممانعت از فعالیت پروتئینی به نام پروتئین انتقال‌دهنده کلسترول استر (CETP) است.
اخیراً در مطالعه‌ای اثرات مفید و خطرات استفاده از یک درمان مهارکننده CETP بررسی شده است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه که حدود 151 هزار نفر بودند برای بیش از 10 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. 
نتایج نشان داد که مهار CETP سبب افزایش کلسترول HDL می‌شود، اما خطر بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را کاهش نمی‌دهد. همچنین این امر تاثیری بر خطر آترواسکلروز و سایر بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری کلیوی ندارد. 
به طور کلی، نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که افزایش سطوح کلسترول HDL از طریق مهار فعالیت CETP، بدون کاهش کلسترول LDL، به منظور مقابله با بیماری‌های قلبی - عروقی سودمند نیست. علاوه بر داروهایی که به کاهش LDL کمک می‌کنند، رژیم غذایی مناسب و کم چرب و مصرف میوه و سبزی در کاهش کلسترول LDL نقش بسزایی دارد.
منبع:

Iona Y. Millwood  et al. JAMA Cardiology 2017.
 

تعداد بازدید: 1308

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha