ازدواج مردان را چاق تر می کند.
پزشک شما

ازدواج مردان را چاق تر می کند.

13 شهریور 1396

ازدواج باعث می شود مردان افزایش وزن پیدا کنند و روزهای اول پدر شدن نیز این مشکل را تشدید می نماید. مطالعات نشان می دهد مردان متاهل نمایه توده بدنی (BMI) بالاتری نسبت به مردان مجرد دارند.
باردار شدن همسر تاثیری بر BMI مرد ندارد. اما در سال های نخست پس از زایمان همسر، مردان افزایش وزن پیدا می کنند. همچنین در دوران قبل و بعد از طلاق نیز BMI مردان شیب صعودی پیدا می کند.
یافته ها حاکی از آن هستند کسانی که مجردند و به دنبال ازدواج هستند انگیزه بیشتری برای ثابت نگه داشتن وزن خود دارند و تلاش بیشتری نسبت به افراد متاهل می کنند.
ازدواج منجر به شرکت در مناسبت های اجتماعی بیشتری می گردد که این امر خوردن غذاهای متنوع تر و داشتن وعده های غذایی منظم را به همراه دارد. همچنین زوج های متاهل به دلیل داشتن حمایت اجتماعی بالاتر، از سلامت جسمانی بهتری نیز برخوردار  هستند.
بهتر است مردم بدانند که کدام عوامل اجتماعی می تواند منجر به افزایش وزن شان شود، خصوصاً مواردی نظیر ازدواج و بچه دار شدن، بنابراین در این شرایط می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت خود اتخاذ کنند. مردان متاهلی که می خواهند از افزایش BMI جلوگیری کنند بهتر است انگیزه خود را تقویت کرده و رفتار و عادات غذایی خود را تغییر دهند.
نکته عملی: با توجه به نگرانی های مهم بهداشت عمومی در مورد افزاش شیوع چاقی، شناخت بهتر عوامل اجتماعی که باعث تغییر در وزن می شوند، مهم است.
منبع:


Joanna Syrda. "The impact of marriage and parenthood on male body mass index: Static and dynamic effects". Social Science & Medicine, 2017.
 

تعداد بازدید: 2275

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha