تغذیه دوران بارداری و خطرابتلا به دیابت در نوزادان
پزشک شما

تغذیه دوران بارداری و خطرابتلا به دیابت در نوزادان

27 آذر 1391

به تازگی در مطالعه ای یکی دیگر از دلایل افزایش خطر ابتلا به دیابت قبل از تولد مشخص شد. محققین اسپانیایی در این مطالعه نشان دادند که از طریق کنترل و حفظ سلامت رژیم مادران باردار می توان شیوع ابتلا به دیابت را در نوزادانشان کاهش داد، بهتر است زنان باردار از یک رژیم غنی از میوه و سبزی پیروی کنند و از چربی حیوانی کمتر استفاده کنند، به عبارت دیگر از رژِم مدیترانه ای پیروی کنند. در این مطالعه گزارش شد که بیش از نیمی از زنان باردار مواد مغذی ضروری را دریافت نمی کنند به همین دلیل نوزادانشان در هنگام تولد قند خون بالایی داشته و نشانه های مقاومت به انسولین در آن ها بالا می باشند.
این مقاله در European Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید. در این مطالعه دلیل افرایش قند خون و نشانه های مقاومت به انسولین بالا در نوزادان تازه متولد شده با این دلیل توجیه شد که رژیم غذایی مادران در پیش از تولد غنی از کربوهیدرات و اسیدهای چرب اشباع شده بوده است. به بیان سنچز مونیخ یکی از محققین این مطالعه؛ جای تعجب است که چرا زنان در هنگامی بارداری سعی نمی کنند رژیم غذایی خود را تغییر دهند. بیشتر از یک سوم مادران باردار از رژیم غذایی در دوران بارداری خود تبعیت می کنند که تفاوت های بسیاری با رژیم مدیترانه ای دارد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی 347 میلیون نفر در جهان از دیابت رنج می برند که رژیم غذایی نامتعادل، عدم تحرک و چاقی جزء دلایل ابتلا به این بیماری است. بر اساس یافته های این مطالعه؛ رژیم غذایی مادر در دوران بارداری تأثیر زیادی بر رشد پانکراس جنین و ترشح انسولین خواهد داشت.

منبع:

Sánchez-Muniz FJ, et al. "Maternal diets with low Healthy Eating Index score and adherence to Mediterranean diet are associated with cord blood insulin and insulin resistance markers at birth". Eur J Clin Nutr 2012.

تعداد بازدید: 2680

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha