حذف صبحانه سبب بروز بیماری قلبی می شود.
پزشک شما

حذف صبحانه سبب بروز بیماری قلبی می شود.

1 آذر 1393

مطالعات مختلف نشان داده اند که حذف وعده های غذایی با افزایش وزن، پرفشاری خون، مقاومت به انسولین و افزایش غلظت چربی های خون در حالت ناشتا مرتبط است. با این وجود تاثیر عادات غذایی خاص بدون در نظر گرفتن ترکیب رژیم غذایی بر روی خطر بیماری عروق کرونری قلب مشخص نشده است. به همین علت در مطالعه ای که به تازگی انجام شده، ارتباط عادات غذایی و خطر بیماری عروق کرونری مورد بررسی قرار گرفته است.
در این مطالعه که نتایج آن در مجله Circulation منتشر شده است، محققان پرسشنامه بسامد خوراک 26902 مرد سالم 82-45 ساله را که فاقد بیماری قلبی - عروقی و سرطان بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به مدت 16 سال(2008-1992) وضعیت سلامتی این افراد را پیگیری کردند. همچنین از شرکت کنندگان اطلاعاتی در زمینه تماشای تلویزیون، فعالیت فیزیکی، خواب، کیفیت رژیم غذایی، مصرف الکل، تاریخچه پزشکی، BMI، اشتغال به صورت تمام وقت، وضعیت تاهل، مراجعه منظم به پزشک جهت معاینات فیزیکی و استعمال سیگار جمع آوری شد.
در طول 16 سال انجام این مطالعه در 1572 مرد اولین واقعه قلبی رخ داد. نتایج این مطالعه نشان داد که خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری عروق کرونری قلب در مردانی که وعده صبحانه را حذف می کردند 27% نسبت به سایرین بالاتر بود. مردانی که صبحانه نمی خوردند جوان تر از کسانی بودند که صبحانه می خوردند و احتمال استعمال سیگار، استخدام تمام وقت، تجرد، فعالیت فیزیکی کمتر و مصرف بیشتر الکل در آن ها نسبت به سایرین بیشتر بود. در مردانی که دیر وقت و در اواخر شب غذا می خوردند(خوردن پس از رفتن به رختخواب) خطر بیماری عروق کرونری قلب نسبت به سایرین 55% بیشتر بود. هیچ ارتباطی بین تعداد دفعات غذا خوردن در طول روز و خطر بیماری عروق کرونری مشاهده نشد.
محققان بر این باورند که حذف صبحانه ممکن است منجر به بروز یک یا تعداد بیشتری عامل خطر مانند چاقی، پرفشاری خون، کلسترول بالا و دیابت شده و در نتیجه سبب حمله قلبی در طول زمان گردد. ترکیب متنوع غذاهای سالم در وعده صبحانه فرد را مطمئن می سازد که وعده غذایی انرژی کافی و یک تعادل سالم از مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می سازد.
نکته عملی:  مصرف صبحانه نه تنها سبب احساس سرزندگی در طول روز می شود بلکه در کاهش خطر بیماری قلبی نیز نقش بسزایی دارد بنابراین به تمامی افراد خصوصا افراد در معرض خطر بیماری قلبی توصیه می شود که از حذف وعده صبحانه به بهانه کاهش وزن، رسیدگی به کارهای روزمره و ... بپرهیزند.
منبع:
Circulation. 2013; 128: 337-343 
 
تعداد بازدید: 1954

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha