مشاهده تصاویر غذا و کاهش اشتها
پزشک شما

مشاهده تصاویر غذا و کاهش اشتها

10 آذر 1392

پژوهشگران  دانشگاه Brigham Young و دانشگاه مینه سوتا معتقدند نمایش دادن بیش از حد تصاویر غذا می تواند از لذت بخش بودن خوردن آن بکاهد. در واقع شما بدون خوردن از آن غذا از طعم آن خسته می شوید.
پژوهشگران در این مطالعه 232 نفر را  برای انجام آزمایش در نظر گرفتند. در این مطالعه از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد تا به 60 تصویر از غذاهای شیرین مثل کیک و شکلات و نیمی دیگر به 60 تصویر از غذاهای شور مثل چیپس و سیب زمینی و چوب شور نگاه کنند. از هر دو گروه خواسته شد به هر تصویر با توجه به میزان اشتها آور بودن آن امتیاز دهند. سپس همه شرکت کننده ها یک غذای نمکی مثل بادام زمینی خورده و بر اساس میزان لذتی که از خوردن آن بردند امتیاز دادند.
نتایج نشان داد افرادی که تصاویر غذاهای شور را تماشا کرده بودند نسبت به گروه دیگر کمتر از خوردن بادام زمینی لذت می برند. پژوهشگران معتقدند بیش از حد قرار گرفتن در معرض تصویر مواد غذایی اشتهای فرد را اشباع می کند. منظور از اشباع اشتها  کاهش لذت در اثر مصرف مکرر می باشد. بعنوان مثال خوردن اولین تکه از یک کیک خوشمزه بیشترین لذت را نسبت به تکه های بعدی ایجاد می کند.
این یافته ها برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق و هم چنین افرادی که مایلند دریافت یک گروه از مواد غذایی ناسالم را کاهش دهند بسیار با ارزش است، طبق نتایج این مطالعه برای این کار تنها باید به تصاویر بیشتری از آن غذا نگاه کنند.

منبع:

Jeffrey S. Larson,et al “ Satiation from sensory simulation: Evaluating foods decreases enjoyment of similar foods” published in the Journal of Consumer Psychology, 14 September 2013.

تعداد بازدید: 2459
کلمات کلیدی: اشتها تصاویر غذا لذت 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha