پروتئین گیاهی و کاهش خطر یائسگی زودرس
پزشک شما

پروتئین گیاهی و کاهش خطر یائسگی زودرس

11 شهریور 1396

یائسگی به معنای آخرین قاعدگی های یک زن بوده و مانند بلوغ یک مرحله طبیعی از زندگی است. یائسگی در اغلب زنان در حدود 51 سالگی رخ می دهد. اگرچه برخی زنان یائسگی را چند سال زودتر یا دیرتر تجربه می کنند.
تغییرات جسمی مرتبط با یائسگی ممکن است چند سال قبل از آخرین قاعدگی ظاهر شود. این تغییرات شامل کاهش هورمون زنانه استروژن است که توسط تخمدان ها تولید می شود.
یائسگی زودرس قبل از 45 سالگی رخ داده، یا خود به خودی است یا در اثر شیمی درمانی یا برداشتن تخمدان ها طی جراحی اتفاق می افتد. یائسگی زودرس خطر مرگ زود هنگام، پوکی استخوان، بیماری های قلبی – عروقی و اختلالات عصبی را افزایش می دهد.
محققان اطلاعات 85682 زن را که به طور خود به خودی به یائسگی زودرس مبتلا شده بودند، بررسی نمودند. نتایج نشان داد که مصرف بیشتر پروتئین گیاهی با کاهش خطر یائسگی زودرس مرتبط است. در مقابل، هیچ ارتباطی بین دریافت بالای پروتئین حیوانی و یائسگی زودرس وجود نداشت. 
در زنانی که 5/6 درصد از کالری روزانه خود را از طریق مصرف پروتئین گیاهی تامین می کردند نسبت به زنانی که 4 درصد کالری روزانه را از پروتئین گیاهی دریافت می کردند، خطر یائسگی زودرس 16 درصد کمتر بود. به عبارتی، اگر کالری روزانه مورد نیاز یک زن 2000 کیلوکالری باشد، 5/6 درصد این میزان کالری معادل 4-3 واحد یا 5/32 گرم آجیل، توفو، غلات صبحانه و پاستای غنی شده است.
نکته عملی: افزایش مصرف پروتئین گیاهی در رژیم غذایی خطر یائسگی زودرس را کاهش می دهد.
منبع:


Boutot M, et al. "Dietary protein intake and early menopause in the nurses' health study II". Am J Epidemiol,  2017.
 

تعداد بازدید: 2083

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha