چه عواملی خطر سرطان کبد را افزایش می دهند؟
پزشک شما

چه عواملی خطر سرطان کبد را افزایش می دهند؟

26 دی 1395

سرطان کبد از کبد شروع شده و می تواند به سایر اندام ها یا بافت ها سرایت کند. تخمین زده می شود در آمریکا در سال 2016 39230 مورد جدید ابتلا به سرطان کبد رخ داده باشد و 27170 نفر در اثر این بیماری فوت کرده باشند. در سطح  جهان نیز هر سال این بیماری در 700 هزار نفر تشخیص داده می شود. علت دقیقه بروز سرطان کبد مشخص نیست اما  اغلب موارد بیماری با آسیب کبد و سیروز مرتبط است. علل شناخته شده بروز این سرطان مصرف الکل و ابتلا به هپاتیت B و C می باشد.
در راستای تعیین عوامل خطر مرتبط با بروز سرطان کبد محققان اطلاعات مربوط به وزن، دور کمر، قد، استعمال دخانیات، مصرف الکل و سایر عوامل خطر مرتبط با سرطان را در  57/1 میلیون نفر بررسی کردند. 
نتایج نشان داد افزایش نمایه توده بدنی (BMI) به میزان 5 کیلوگرم به ازای متر مربع سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد به میزان 38 درصد در مردان و 25 درصد در زنان می شود. همچنین هر 5 سانتی متر افزایش دور کمر خطر ابتلا به سرطان کبد  را به میزان 8 درصد افزایش می دهد. همچنین مشاهده شد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احتمال بروز سرطان کبد نسبت به افراد سالم بیش از 2 برابر است.
این نتایج نشان می دهد BMI، اندازه دور کمر و دیابت نوع 2 خطر بروز سرطان کبد را افزایش می دهند. در گذشته مشخص شده بود که برخی سرطان ها مانند سرطان کولورکتال، سرطان سینه در دوران پس از یائسگی، سرطان کلیه، سرطان اندومتریوم، سرطان تیروئید و سرطان کیسه صفرا با چاقی در ارتباط هستند.
منبع:


Cancer Research, 2016
 

تعداد بازدید: 1936

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha