کم خونی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش میدهد
پزشک شما

کم خونی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش میدهد

16 شهریور 1392

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کم خونی یا کمبود سطح گلبول های قرمز خون  در افراد مسن خطر ابتلا به دمانس یا زوال عقل را افزایش می دهد .
در این مطالعه 2500 مرد و زن در دهه 70 زندگیشان، شرکت داشتند. طی مدت یازده سال مطالعه این افراد از لحاظ کم خونی و تست های حافظه و ذهن مورد بررسی و نظارت قرار گرفتند . از این تعداد 400 نفر در ابتدای مطالعه مبتلا به کم خونی بودند و در پایان 445 نفر یعنی حدود 18 % به زوال عقل یا دمانس مبتلا شدند .
نتایج مطالعه نشان داد خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که از ابتدای مطالعه کم خونی داشتند ، تا 41 درصد در مقایسه با افرادی که کم خونی نداشتند بیشتر بود . از بین شرکت کننده هایی که کم خونی داشتند ، 23 درصد به زوال عقل مبتلا شدند .
این پژوهشگران در زمینه این ارتباط توضیح دادند؛ کار گلبول های قرمز حمل اکسیژن در خون می باشد، زمانی که شما مبتلا به کم خونی باشید کاهش اکسیژن در سلول های مغز  نیز رخ میدهد که از این طریق می تواند با بروز زوال عقلی در ارتباط باشد. هم چنین کم خونی در کل شاخص وضعیت سلامتی نامطلوب می باشد، علل کم خونی شامل کمبود آهن و از دست دادن خون می باشند.

منبع:

Kristine Yaffe, et al “Anemia and risk of dementia in older adults: Findings from the Health ABC study” Neurology August 6, 2013 81:528-533.


 

تعداد بازدید: 2575
کلمات کلیدی: زوال عقل کم خونی دمانس 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha