9 ماده غذایی که در کاهش وزن به شما کمک می کنند
پزشک شما

9 ماده غذایی که در کاهش وزن به شما کمک می کنند

17 تیر 1393

غذاهای ویژه ای هستند که در کاهش وزن به شما کمک می کنند چرا که سبب سیری طولانی مدت شده و میل به خوردن را مهار می کنند. حتی برخی از مواد غذایی می توانند در تحریک متابولیسم بدن نقش داشته باشند. بنابراین زمانی که به خرید می روید، لیستی از این مواد را با خود همراه داشته باشید:
حبوبات
حبوبات سرشار از پروتئین بوده و علاوه بر این، ارزان قیمت، سیر کننده و چند منظوره هستند. این امر بدین معنی است که شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و مصرف آنها مانع از بیشتر خوردن شما می شود.
سوپ
غذاهایتان را با یک فنجان سوپ آغاز کنید، با اینکار غذای کمتری دریافت می کنید. اینکه سوپ غلیظ و یا پوره مانند باشد اهمیتی ندارد. بهتر است هر سروینگ آن حدود 100 تا 150 کیلوکالری داشته باشد، پس از افزودن کره و خامه به سوپ خودداری نمایید.
شکلات سیاه
آیا از خوردن شکلات در بین وعده ها لذت می برید؟ می توانید یک یا دو تکه شکلات سیاه و نه شکلات شیری میل کنید. در یک مطالعه مشخص شد مصرف پیتزا در کسانی که شکلات سیاه مصرف کرده بودند %15 کمتر از افرادی بود که شکلات شیری دریافت کرده بودند.
سبزیجات
شما می توانید سبزیجات بیشتری به رژیمتان اضافه کنید. از خوردن سبزیجات لذت ببرید و در عین حال کالری رژیمتان را نیز کاهش دهید. زمانی که محققین دانشگاه ایالت پنسیلوانیا پوره کلم و کدو سبز را به رژیم اضافه کردند، علاقه افراد به رژیم همچنان باقی ماند در حالیکه انرژی دریافتیشان 350-200 کیلوکالری کمتر شده بود. افزودن سبزیجات سالم سبب افزایش حجم غذا با کالری کم می شود.
تخم مرغ
صبحانه غنی از پروتئین می تواند مانع از دریافت میان وعده های پرکالری در طول روز شود. در مطالعه ای که بر روی گروهی از زنان چاق جوان انجام شد، مشخص گردید: احساس سیری در کسانی که در صبحانه خود 35 گرم پروتئین داشتند، بیشتر بوده است. افراد مطالعه، صبحانه ای با محتوی انرژی 350 کیلوکالری دریافت نمودند که شامل تخم مرغ و گوشت گوساله بود. به نظر میرسد اثر صبحانه پرپروتئین تا بعداز ظهر باقی می ماند و زنان میان وعده های پرچرب و قندی کمتری نسبت به کسانی که غلات صبحانه داشتند، مصرف کرده بودند.
آجیل
یک مشت کوچک بادام درختی، بادام زمینی و یا گردو به عنوان یک میان وعده عالی در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان می دهند، زمانی که افراد آجیل می خورند به طور خودکار در وعده بعدی غذای کمتری دریافت می کنند.
سیب
صرف نظر از آب سیب، دریافت میوه سیب می تواند میان وعده مناسبی باشد. مصرف میوه کامل می تواند اشتها را سرکوب کند در حالیکه آبمیوه و یا سس آن چنین اثری ندارد. یکی از دلایل این امر آنست که میوه خام حاوی فیبر بیشتری است و علاوه بر این، جویدن سبب ارسال سیگنال هایی به مغز می شود گویی که مقادیر زیادی از غذا دریافت شده است.
ماست
تفاوتی ندارد که ماست معمولی را ترجیح می دهید یا ماست یونانی، در هر حال مصرف ماست در کاهش سایز دور کمر اثرگذار است.
در تحقیقات اخیر که توسط دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شد، 120000 نفر به مدت بیش از یک دهه مورد مطالعه قرار گرفتند که مصرف ماست در این افراد نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر بوده است، در ادامه دیده شد که این افراد بیشترین ارتباط را با کاهش وزن نشان داده اند. البته این نتایج اثر ماست در کاهش وزن را اثبات نمی کند بلکه نشان می دهد که ماست نسبت به سایر مواد غذایی شاخص تر است.
گریپ فروت
مصرف گریپ فروت سبب می شود وزن شما کاهش یابد، به ویژه اگر در معرض خطر دیابت هستید. محققین به این نتیجه رسیدند که اگر افراد چاق پیش از وعده غذایی، نصف یک عدد گریپ فروت را میل کنند، وزن آنها طی 12 هفته حدود 5/1 کیلوگرم کاهش می یابد. نوشیدن آب گریپ فروت هم اثر مشابهی دارد. اما اثر چربی سوزی آب گریپ فروت اثبات نشده است و فقط می تواند در احساس حس سیری به افراد کمک کند.
توجه داشته باشید: اگر داروهای خاصی مصرف می کنید نباید گریپ فروت یا آب آن را مصرف کنید، بنابراین دستورالعمل داروهای مصرفی را از این نظر بررسی کرده و یا از پزشک یا داروساز سؤال کنید.
هوش خرید
سبد خرید خود را از پروتئین ، سبزیجات تازه و غلات کامل پُر کنید. البته مهمترین نکته در کاهش وزن، کل غذای دریافتی است و نه مصرف برخی مواد غذایی خاص.

 

تعداد بازدید: 5262

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha