آبمیوه  ها و اسموتی ها حاوی شکر بالایی  هستند.
پزشک شما

آبمیوه ها و اسموتی ها حاوی شکر بالایی هستند.

13 خرداد 1395

با افزایش آگاهی مردم درباره اثرات نوشیدنی های شیرین بر اضافه وزن و پوسیدگی دندان، بسیاری از افراد در حال رفتن به سمت استفاده از آبمیوه ها و اسموتی ها به عنوان جایگزین های سالم نسبت به نوشابه هستند.  امریکایی ها به طور میانگین روزانه حدود 22 قاشق چایخوری شکر افزوده شده مصرف می کنند. برای نوجوانان این عدد به 34 نزدیک تر است. 12 انس نوشابه شامل 10 قاشق چایخوری شکر می باشد. انجمن قلب امریکا توصیه می کند که مصرف روزانه شکر برای بچه ها بیش از 4-3  قاشق چایخوری و برای نوجوانان بیشتر از 5 قاشق چایخوری نباشد.
در مطالعه حاضر مقدار شکر آبمیوه ها، نوشیدنی های میوه ای و اسموتی های عرضه شده به کودکان توسط هفت سوپرمارکت بزرگ در انگلستان مورد بررسی قرار گرفت. به طور خاص محصولاتی که برای کودکان عرضه شده بود در این مطالعه بررسی شد. نوشیدنی های ورزشی، چای سرد، نوشیدنی های گازدار شیرین شده با شکر به دلیل عدم عرضه برای کودکان از مطالعه حذف شدند.
مقدار میانگین شکر21 آبمیوه خالص مورد بررسی در مطالعه بالا و به اندازه 7/10 گرم در 100 میلی لیتر (2 قاشق چای خوری) بود. در 24 اسموتی تا 13 گرم در 100 میلی لیتر (5/2 قاشق چای خوری) شکر بود. بالغ بر 40 درصد محصولات، 19 گرم یا حدود 4 قاشق چایخوری شکر داشتند که حداکثر مقدار روزانه توصیه شده  برای کودکان است.
نکته عملی:   بر پایه این یافته ها، تیم تحقیقاتی توصیه می کند:
•    مصرف کردن میوه کامل به جای آبمیوه.
•    رقیق  کردن آبمیوه با آب یا  استفاده از آبمیوه های شیرین نشده و استفاده از آن ها فقط با وعده های غذایی.
•    محدود کردن مصرف آبمیوه به 150 میلی لیتر در روز یا 5 انس.
•    درخواست از کارخانجات برای توقف اضافه کردن شکر غیرضروری به نوشیدنی های میوه ای، آبمیوه ها و اسموتی ها. در صورت لزوم از طریق دخالت دولت انجام شود.
کل میوه نسبت به آبمیوه مقدار فیبر بیشتری دارد و زمان بیشتری برای مصرف نیاز دارد و همچنین لذت بخش تر است. شواهدی وجود دارد که بدن میوه را نسبت به آبمیوه در مسیر متفاوتی متابولیزه می کند و دریافت انرژی را به طور مناسبی تنظیم می کند.

منبع:


Jane Boulton,  et al.  "How much sugar is hidden in drinks marketed to children? A survey of fruit juices, juice drinks and smoothies". BMJ Open, 2016
 

تعداد بازدید: 1975
کلمات کلیدی: شکر آبمیوه اسموتی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha