آسم و ارتباط آن با رژیم غذایی و چاقی
دکتر حمید رضا فرشچی

آسم و ارتباط آن با رژیم غذایی و چاقی

13 مرداد 1396

در بیماری آسم راه های هوایی ملتهب و باریک شده و تنفس با دشواری انجام می شود. آسم با خس خس، تنگی نفس و سرفه، به خصوص در ابتدای صبح و عصر، همراه است.

هرچند علت شناخته شده ای برای بروز آسم وجود ندارد اما عواملی مانند گرد و غبار، گرده گیاهان، موی حیوانات، دود سیگار، عفونت ویروسی و تغییرات آب و هوایی در شروع حملات آسم نقش دارند. غذا معمولاً در بروز حملات آسم نقشی ندارد. با این حال، در تعداد کمی از افراد آلرژی غذایی می تواند سبب بروز آسم شود.

پیروی از رژیم غذایی متعادل برای تمام افراد مبتلا به آسم توصیه می شود. رژیم غذایی این افراد باید شامل انواع نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، انواع گوشت کم چرب و لبنیات باشد تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شامل چربی، کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی تامین  می گردد.

در افرادی که مقادیر بالاتری از منابع غذایی ویتامین C (انواع میوه ها و سبزیجات)، ویتامین E (مغزها و روغن های گیاهی مایع)، بتاکاروتن (هویج، سبزیجات برگ سبز و کلم بروکلی)، فلاونوئیدها (میوه ها و سبزیجات)، منیزیم (سبزیجات و آجیل)، سلنیم (ماهی و مغزها) و اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی، آجیل و روغن های گیاهی مایع) را دریافت می کنند، شیوع آسم کمتر است. بسیاری از این مواد مغذی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

در بسیاری از بیماران مبتلا به آسم شدید سطوح ویتامین D خون کمتر از حد طبیعی می باشد. ویتامین D به کمک نور خورشید در پوست تولید می شود و در مواد غذایی مانند شیر غنی شده، تخم مرغ و ماهی یافت می شود. بیماران مبتلا به آسم باید در صورت لزوم مکمل ویتامین D دریافت کنند.

مصرف چربی های ترانس که در غذاهای فرآوری شده و روغن های جامد یافت می شود سبب تشدید علائم آسم می شود. سولفیت ها نوعی نگهدارنده هستند که ممکن است سبب تشدید آسم شوند. سولفیت ها در میوه های خشک و میگو یافت می شوند. همچنین ممکن است برخی افراد مبتلا به آسم نسبت به نگهدارنده های شیمیایی، طعم دهنده ها و رنگ های خوراکی که اغلب در غذاهای فرآوری شده و فست فودها یافت می شوند، حساس باشند.

آسم و لبنیات

لبنیات اغلب به عنوان عاملی که سبب بروز حملات آسم می شوند، معرفی شده اند. اما شواهد علمی کمی در حمایت از این باور وجود دارد. حتی برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف لبنیات از کودکان و بزرگسالان در مقابل ابتلا به آسم محافظت می کند.

برخی افراد ممکن است بعد از مصرف لبنیات، به خصوص شیر، یک پوشش موقتی نازک را در دهان و گلوی خود احساس کرده و به اشتباه تصور کنند که شیر تولید موکوس را افزایش می دهد. این حس با بافت طبیعی شیر مرتبط است و بعید است که سبب بروز علائم آسم شود. نوشیدنی های غیرلبنی با غلظت مشابه نیز حس مشابهی را ایجاد می کنند.

لبنیات منبع مواد مغذی مورد نیاز استخوان است و حذف آن می تواند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به خصوص در کسانی که برای کنترل آسم شدید به طور منظم کورتیکواستروئید مصرف می کنند، افزایش دهد.

به جز در افرادی که نسبت به لبنیات آلرژی یا عدم تحمل دارند، هیچ دلیلی برای حذف لبنیات توسط بیماران مبتلا به آسم وجود ندارد. دریافت روزانه 3 واحد لبنیات به تامین کلسیم مورد نیاز بدن کمک می کند. هر واحد لبنیات شامل 1 لیوان شیر یا ماست و 45 گرم پنیر است.

آسم و چاقی

چاقی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد. از سوی دیگر، آسم در افراد مبتلا به چاقی شدیدتر بوده و درمان آن نیز دشوارتر است.

وزن اضافی در اطراف قفسه سینه و شکم به ریه ها فشار آورده و تنفس را با مشکل روبرو می سازد. همچنین بافت چربی مواد التهابی تولید می کند که بر ریه ها اثر گذاشته و در بروز آسم نقش دارد.

تعداد بازدید: 1452

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha