آیا جراحی بای پس معده احتمال تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد؟
پزشک شما

آیا جراحی بای پس معده احتمال تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد؟

29 دی 1395

نتایج مطالعه ای نشان می دهد در زنانی که به منظور کاهش وزن جراحی بای پس معده انجام می دهند خطر تولد کودک کم وزن بیشتر است. جراحی بای پس معده برای درمان افرادی که به چاقی شدید (نمایه توده بدنی بالاتر از 40) مبتلا هستند انجام می شود. این روش سبب دریافت کمتر غذا توسط فرد شده و طی دو سال به میزان 70 درصد وزن اضافی وی را کاهش می دهد.
در این مطالعه 56 نوزاد متولد شده از مادرانی که جراحی بای پس معده انجام داده بودند و به طور متوسط 32 ماه بین انجام جراحی و باردار شدنشان فاصله بود با 56 نوزادی که مادرشان جراحی کاهش وزن انجام نداده بود مقایسه شدند. به تمام زنانی که جراحی بای پس معده انجام داده بودند روزانه مکمل مولتی ویتامین داده می شد. 
نتایج نشان داد وزن هنگام تولد نوزاد مادرانی که عمل جراحی بای پس معده انجام داده بودند به طور میانگین 34/0 کیلوگرم کمتر بود و 23 درصد نوزادان نسبت به سن بارداری کوچک بودند. 
به گفته محققان علیرغم دریافت روزانه مکمل مولتی ویتامین برخی مادران باردار که سابقه جراحی بای پس معده دارند به کمبود مواد مغذی ضروری مانند کلسیم و روی طی بارداری مبتلا می شوند. بررسی نوزادان نشان داد که آن ها نیز به کمبود برخی مواد مغذی مبتلا هستند.
منبع:


55th Annual European Society for Paediatric Endocrinology Meeting, 2016.
 

تعداد بازدید: 1679

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha