آیا فعالیت بدنی می تواند از کودکان در برابر افسردگی محافظت کند؟
پزشک شما

آیا فعالیت بدنی می تواند از کودکان در برابر افسردگی محافظت کند؟

14 اسفند 1395

شاید جالب باشد که بدانید کودکان می توانند مانند بزرگسالان دچار افسردگی شوند. نتایج مطالعات نشان می دهد که در هر مقطع زمانی حدود 5 درصد کودکان و نوجوانان افسردگی دارند. خطر افسردگی در کودکان با اختلالات یادگیری، اضطراب یا نقص توجه شایع تر است به ویژه در کودکانی که تحت استرس قرار دارند یا آن هایی که احساس پوچی کرده یا تاریخچه خانوادگی افسردگی دارند.
علائم افسردگی در کودکان الزاماً مشابه بزرگسالان نیست. برخی از این علائم عبارتست از:
•    گریه های مکرر
•    افزایش عصبانیت یا خصومت
•    کاهش علاقه به فعالیت هایی که قبلاً لذت می برد
•    کاهش اشتها یا تغییر عادات غذایی
•    مشکلات ارتباطی
•    برقراری ارتباط ضعیف
•    انزوای اجتماعی
محققین اطلاعات جمع آوری شده از صدها کودک را طی یک دوره 4 ساله به منظور بررسی ارتباط فعالیت بدنی و علائم افسردگی مورد بررسی قرار دادند. این اطلاعات حدود 800 کودک 6 ساله را در ابتدای مطالعه پوشش می داد. سپس اطلاعات حدود 700 کودک در سنین 10-8 سالگی طی پیگیری های انجام شده بررسی شد.
برای اندازه گیری فعالیت بدنی از شتاب سنج استفاده شد که برای مدت 7 روز متوالی به صورت 24 ساعته به کودکان وصل بود و تنها در زمان استحمام جدا می شد. اندازه گیری سلامت روانی کودکان با مصاحبه ساختارمند با والدین صورت گرفت. 
نتایج تحقیق نشان داد کودکانی که در 8-6 سالگی فعال بوده اند به احتمال کمتری طی 2 سال آتی دچار افسردگی می شوند. در سن 8-6 سالگی بالاتر بودن میزان فعالیت بدنی متوسط تا شدید باعث کاهش علائم افسردگی اساسی طی دو سال بعد می شود. دانستن این موضوع اهمیت بسزایی دارد چرا که می تواند نشان دهد فعالیت بدنی می تواند برای پیشگیری و درمان افسردگی در کودکی استفاده شود. 
فعالیت بدنی متوسط تا شدید به صورت فعالیتی تعریف می شود که شدت کافی برای افزایش تعداد تنفس و سطح تعریق دارد. اگرچه مکانیسم های دقیق اثر فعالیت بدنی بر کاهش افسردگی نشان داده نشده است اما تحقیقات قبلی مواردی را نشان داده اند، از جمله: انجام فعالیت بدنی می تواند اعتماد به نفس را بالا ببرد. همچنین کودکان فعال از نظر اجتماعی فعال ترند و در امور همسالان بیشتر مشارکت می کنند. 
نکته عملی: انجام فعالیت بدنی در کودکان از بروز افسردگی در آنان پیشگیری می کند.
منبع: 


Tonje Zahl et al. "Physical activity, sedentary behavior, and symptoms of major depression in middle childhood". Pediatrics, 2017.
 

تعداد بازدید: 2026

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha