آیا مصرف غلات کامل طول عمر را افزایش می دهد؟
پزشک شما

آیا مصرف غلات کامل طول عمر را افزایش می دهد؟

1 شهریور 1395

غلات کامل مانند جو، برنج، چاودار و گندم به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات پیچیده و نیز ویتامین ها و مواد معدنی مانند سلنیوم، پتاسیم و منیزیم هستند. غلات کامل حاوی مقادیر ناچیزی چربی هستند. با این حال، طی فرآیند تصفیه کردن بیشتر ارزش غذایی غلات کامل از دست می رود. مطالعات قبلی نشان داده اند که غذاهای حاوی غلات کامل سبب کاهش خطر برخی سرطان ها، دیابت، بیماری قلبی و چاقی و حفظ سلامت روده می شود.
به تازگی یک تیم تحقیقاتی تاثیر مصرف غلات کامل را بر روی طول عمر بررسی نمودند. بدین منظور محققان اطلاعات مربوط به مطالعاتی که در گذشته انجام شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در این مطالعات از انگلستان، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی بودند.
به طول کلی اطلاعات مربوط به 786076 نفر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد به ازای هر 16 گرم دریافت غلات کامل میزان کلی مرگ 7%، مرگ ناشی از بیماری های قلبی 9% و مرگ ناشی از سرطان 5% میزان کاهش می یابد. در افرادی که روزانه 48 گرم غلات کامل مصرف می کردند خطر مرگ و میر 20%، مرگ ناشی از بیماری قلبی 25% و مرگ ناشی از سرطان 14% کمتر بود.
غلات کامل حاوی ترکیبات فعال زیستی و مقادیر زیاد فیبر هستند. فیبر سبب کاهش کلسترول و قند خون می شود. همچنین غلات کامل با القای حس سیری می توانند به پیشگیری از چاقی و بیماری های مرتبط با آن کمک کنند.
منبع:


Whole grain intake and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer: A meta-analysis of prospective cohort studies. Circulation, 2016
 

تعداد بازدید: 1993

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha