اثر نشاسته مقاوم بر سلامتی
پزشک شما

اثر نشاسته مقاوم بر سلامتی

6 اردیبهشت 1396

به تازگی محققین در مقاله ای که در Nutrition Bulletin منتشر شده اثرات مفید نشاسته مقاوم را بر سلامتی بررسی کرده اند. نشاسته مقاوم در روده کوچک هضم نشده و بنابراین به عنوان فیبر غذایی در نظر گرفته می شود. برخی انواع نشاسته مقاوم به طور طبیعی در مواد غذایی مانند موز، سیب زمینی، غلات و حبوبات یافت می شود و برخی از انواع آن نیز به طور تجاری تولید می شوند.
 در این بررسی، مطالعات انسانی انجام شده طی 10 سال گذشته از نظر اثر نشاسته مقاوم بر میزان قند خون پس از مصرف ماده غذایی، احساس سیری و سلامت روده مورد بازبینی قرار گرفتند. نتایج  این بررسی نشان می دهد مصرف نشاسته مقاوم می تواند به کنترل قند خون کمک کند. همچنین مشخص شد که مصرف نشاسته مقاوم در حفظ سلامت روده و افزایش احساس سیری از طریق افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره نقش دارد.
مصرف فیبر کافی (حداقل 30 گرم در روز) برای دستیابی به سلامتی، رژیم غذایی متعادل و کاهش خطر بروز بیماری های مزمن حائز اهمیت است. نشاسته مقاوم نوعی فیبر غذایی است که سبب افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره در روده می شود و نتایج مطالعات انسانی متعدد نشان دهنده اثر مثبت آن ها بر سلامتی است. 
منبع: 


Health effects of resistant starch. Nutrition Bulletin, 2017.
 

تعداد بازدید: 1636

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha