ارتباط استرس و چاقی
دکتر سیده آمنه مجد

ارتباط استرس و چاقی

18 مرداد 1394

بسیاری از عوامل باعث چاقی می شوند، در میان یکی از دور از ذهن ترین آنها می توان به استرس اشاره کرد. استرس باعث آزاد شدن بسیاری از هورمون ها می شود که بر روی عملکرد بدن اثر می گذارند. عملکرد بدن در شرایط استرس زا باعث تغییرات قابل ملاحظه ای در سوخت و ساز بدن می شود در نتیجه می تواند بر روی نیاز بدن به انرژی و همینطور تنظیم اشتها و انتخاب های غذایی فرد تأثیر بگذارد. در صورتی که فرد به مدت طولانی تحت استرس باشد، دچار استرس مزمن می شود و تغییرات ناشی از استرس در وی می تواند عوارض مشهودی ایجاد نماید.
مطالعات پیشین نشان داده اند که افرادی که اختلالات خلق و خو دارند و یا تحت شرایط استرس زا به سر می برند با خطر ابتلا به افزایش وزن یا چاقی بیشتری مواجه هستند. محققان به منظور بررسی تأثیر تحمل استرس بر میزان سوخت وساز بدن، کالری دریافتی و همینطور انتخاب های غذایی فرد مطالعه ای را طراحی و اجرا نمودند که نتایج آن در سال در سال 2014 در مجلۀ j.bioscych منتشر شده است.
در این مطالعه 58 زن بزرگسال با میانگین سنی 53 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان استرس روز قبل را گزارش کنند. همچنین به آنها یک وعدۀ غذایی حاوی 930 کیلوکالری انرژی و 60 گرم چربی داده شد. سپس پژوهشگران مدت زمانی را که طول کشید تا کالری مورد استفاده و چربی غذا در بدن مورد استفاده قرار گیرد را اندازه گیری نمودند.
طبق نتایج مطالعه، به طور میانگین، زنانی که بیش از یک پیشآمد استرس زا طی 24 ساعت گذشته داشتند، تا 7 ساعت پس از مصرف وعدۀ غذایی  104 کیلوکالری کمتر از افرادی که در آن زمان استرسی نداشتند سوزاندند. محققان معتقدند چنین اختلافی در صورتی که هر روز تکرار شود می تواند منجر به اضافه وزنی معادل 5 تا 6 کیلوگرم در طی یک سال شود. همچنین سطح هورمون انسولین که در ذخیره و انباشت چربی نقش ایفا می کند؛ در زنانی که تحت استرس قرار داشتند بیشتر بود. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد که استرس در طی زمان می تواند منجر به افزایش وزن شود. نتایج مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که در زمان استرس فرد با احتمال بیشتری دست به انتخاب های غذایی اشتباه می زند و در نتیجۀ مصرف این قبیل مواد غذایی دچار افزایش وزن و به مصرف رساندن اترژی کمتر می شود.
ارتباط استرس و چاقی مبتنی بر این مطالعه در حد پیشنهاد است و هنوز به اثبات نرسیده است.بدیهی است که ما همیشه قادر به کنترل و یا اجتناب از تنش ها و شرایط استرس زا در زندگی خود نیستیم اما آنچه می توانیم انجام دهیم این است که همواره انتخاب ها و اقلام غذایی سالم در مکان های در دسترس مانند یخچال و قفسه های آشپزخانه داشته باشیم تا در مواقعی که با شرایط پر تنش رو به رو می شویم بتوانیم انتخاب هایی از مواد غذایی سالم تر داشته باشیم و از مصرف غذاهای سریع وساده اما پر چرب و ناسالم صرف نظر نمائیم.

منبع:

j.bioscych.2014,.5.018
 

تعداد بازدید: 3039

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha