ارتباط افزایش وزن دوران شیرخواری با خطر ابتلا به دیابت نوع 1
دکتر سیده آمنه مجد

ارتباط افزایش وزن دوران شیرخواری با خطر ابتلا به دیابت نوع 1

16 خرداد 1395

به گفته انجمن دیابت امریکا دیابت نوع 1 حدود 5 درصد موارد دیابت را شامل می شود. دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی است که منجر می شود سیستم ایمنی بدن اشتباهاً سلول های بتای پانکراس که تولیدکننده هورمون انسولین هستند را تخریب کند. عوامل خطر محیطی این بیماری تاکنون به خوبی شناسایی نشده اند. در دیابت نوع 1، حمله خودایمنی توانایی بدن برای تولید انسولین را از بین می برد. انسولین جهت شکستن قند موجود در غذاها و برداشتن قند از جریان خون و وارد کردن آن ها  به سلول ها - جایی که گلوکز منبع اصلی انرژی است-  ضروری  می باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیاز به جایگزینی انسولین از دست رفته دارند که معمولاً این عمل از طریق تزریق روزانه انسولین صورت می گیرد. محققان نروژی در مطالعه ای که در مجله JAMA Pediatrics منتشر شد، ارتباط بین وزن گیری در طی یک سال اول زندگی با خطر احتمالی ابتلا به دیابت نوع 1 را مورد بررسی قرار دادند.
در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به حدود 100000 کودک متولد شده در بین سال های 1998 تا 2009 را جمع آوری کردند. این کودکان بخشی از مطالعه کوهورت مادر و کودک نروژی و مطالعه کوهورت متولدین دانمارکی بودند. در پایان مطالعه متوسط سن کودکان نروژی تقریباً 9 سال و کودکان دانمارکی تقریباً 13 سال بود. در طول مطالعه تنها 146 کودک نروژی و 121 کودک دانمارکی مبتلا به دیابت نوع 1 شدند.
در این مطالعه متوسط افزایش وزن در طی یک سال اول زندگی بیشتر از 6 کیلوگرم بود. به گفته محققان به ازای هر یک کیلوگرم افزایش وزن بیشتر از میانگین در سال اول زندگی، شانس ابتلا به دیابت نوع 1  تا سن 9 سالگی 20 درصد بیشتر می شود. یافته های این مطالعه نشان می دهد که محیط اولیه دوران کودکی بر روی احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 موثر است. با وجود این، محققان افزودند که افزایش وزن اولیه تنها یکی از چندین عامل موثر در ابتلا به دیابت نوع 1 است. آن ها به والدین و پزشکان توصیه نمی کنند تا با هدف کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1، تلاش کنند تا رشد دوران شیرخواری را کاهش دهند.
نکته عملی: به گفته محققان ارتباط بین وزن گیری در یک سال اول زندگی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 تنها یک مشاهده است و این  مطالعه بیان کننده  یک ارتباط علیتی بین وزن گیری اولیه و ابتلا به دیابت نوع 1 نمی باشد. براساس یافته های این مطالعه تنها می توان توصیه کرد که تلاش والدین برای وزن گیری کودکان در دوران شیرخواری در محدوده طبیعی باشد و سعی بر وزن گیری بیش از حد کودکان نداشته باشند.
منبع:


Maria Magnus, et al ."Infant Growth and Risk of Childhood-Onset Type 1 Diabetes in Children From 2 Scandinavian Birth Cohorts". JAMA Pediatrics, 2015
 

تعداد بازدید: 2024

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha