ارتباط بیماری عروقی با آلزایمر
پزشک شما

ارتباط بیماری عروقی با آلزایمر

8 شهریور 1396

بیماری عروقی به شرایطی گفته می شود که سیستم گردش خون و رگ هایی که خون را به قلب منتقل می کنند، درگیر شود. انواع بیماری عروقی شامل آترواسکلروز (سخت یا تنگ شدن عروق) و بیماری عروق محیطی (تنگی عروق اندام ها) می شود. چاقی، کلسترول بالا، پرفشاری خون، دیابت و سیگار خطر بیماری عروقی را افزایش می دهند.
مطالعات قبلی نشان داده اند که بین عوامل خطر بیماری عروقی در میانسالی و افزایش خطر دمانس و آلزایمر در سال های بعدی زندگی ارتباط وجود دارد. پروتئینی به نام بتا- آمیلوئید با بروز بیماری آلزایمر مرتبط است. این پروتئین با تجمع در مغز پلاک هایی را تشکیل می دهد که می توانند سبب اختلال در برقراری ارتباط بین سلول های عصبی شوند.
به تازگی محققان 346 فرد غیرمبتلا به دمانس با میانگین سن 52 سال را به مدت 25 سال مورد پیگیری قرار دادند.
بر اساس نتایج به دست آمده در کسانی که در ابتدای مطالعه هیچ کدام از عوامل خطر مرتبط با بیماری عروقی را نداشتند نسبت به کسانی که حداقل 2 عامل خطر را داشتند، احتمال بالاتر بودن میزان بتا- آمیلوئید در مغز کمتر بود. این نتایج در نژادهای مختلف یکسان بود. همچنین وجود یا عدم وجود ژن APOE e4 نیز تاثیری بر نتایج نداشت. APOE e4 خطر بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.
به طول کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که چاقی، کلسترول بالا، پرفشاری خون، دیابت و سیگار نه تنها خطر بیماری عروقی بلکه خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می دهند.
منبع:


Association Between Midlife Vascular Risk Factors and Estimated Brain Amyloid Deposition. JAMA, 2017.
 

تعداد بازدید: 1600

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha