ارتباط سطوح ویتامین B مادر با بروز اگزمای آتوپیک در کودکان
پزشک شما

ارتباط سطوح ویتامین B مادر با بروز اگزمای آتوپیک در کودکان

18 مهر 1395

اگزما یک بیماری پوستی است که به اشکال مختلف بروز می کند. اگزمای آتوپیک یکی از شایع ترین انواع اگزما است که به خصوص در نوزادان و کودکان ایجاد می شود. مطالعات گذشته نشان داده اند که رژیم غذایی مادر با بروز اگزمای آتوپیک در کودکان مرتبط است. به تازگی نیز در مطالعه ای محققان ارتباط بین میزان نیکوتینامید (ویتامین B3) سرم مادر و متابولیت های مرتبط با خطر بروز اگزمای آتوپیک در کودکان را بررسی کرده اند. کرم نیکوتینامید در درمان اگزما مورد استفاده قرار می گیرد اما تاکنون ارتباط بین میزان نیکوتینامید مادر در دوران بارداری با خطر بروز اگزمای آتوپیک در کودکان بررسی نشده است.
نیکوتینامید نوعی ویتامین B3 است. سطوح خونی آن از طریق دریافت مواد غذایی مانند ماهی، گوشت، مرغ، قارچ، آجیل ها و قهوه و نیز تریپتوفان (نوعی اسید آمینه موجود در بیشتر پروتئین ها) تنظیم می شود. نیکوتینامید و مواد مغذی مرتبط به منظور پاسخ ایمنی بدن و متابولیسم انرژی حائز اهمیت هستند.
در این مطالعه ارتباط بین میزان نیکوتینامید و متابولیت های تریپتوفان در طول دوران بارداری در 497 زن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در کودکانی که مادرانشان سطوح بالاتر نیکوتینامید را دارا بودند احتمال بروز اگزمای آتوپیک در 12 ماهگی 30 درصد کمتر است.
نیکوتینامید می تواند سبب بهبود ساختمان، رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست شده و درنتیجه سبب تغییر فرآیندهای مرتبط با بروز اگزما گردد.
محققان معتقدند این یافته ها از این فرضیه که بروز اگزما در زمان رشد جنین در رحم شروع می شود حمایت کرده و درنتیجه می تواند به کشف راهکارهایی به منظور کاهش خطر این بیماری پوستی منجر شود. به گفته محققان انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است اما یافته های فوق اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را در دوران بارداری نشان می دهد.
نکته عملی: پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری که حاوی مقادیر کافی ویتامین B3 باشد می تواند از بروز اگزما در کودکان پیشگیری نماید.
منبع:


S. El-Heis et al. "Higher maternal serum concentrations of nicotinamide and related metabolites in late pregnancy are associated with a lower risk of offspring atopic eczema at age 12 months". Clinical & Experimental Allergy, 2016
 

تعداد بازدید: 2024

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha