ارتباط فرهنگ جامعه با عادات غذایی
پزشک شما

ارتباط فرهنگ جامعه با عادات غذایی

4 آبان 1395

دستورالعمل های رژیمی برای آمریکایی ها رژیم غذایی سالم را به صورت رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و حاوی مقادیر کم چربی های اشباع، کلسترول، نمک و شکر تعریف می کند. در این رژیم غذایی گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات کم چرب استفاده می شود. پیروی از این رژیم غذایی سبب کاهش خطر اضافه وزن و چاقی و درنتیجه کاهش خطر بیماری های مزمن مانند پرفشاری خون، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها خواهد شد.
گزارشات نشان می دهد که کمتر از 18 درصد افراد در ایالات متحده میزان کافی میوه مصرف می کنند و کمتر از 14 درصد آن ها به میزان کافی سبزیجات مصرف می کنند. اما بیش از 90 درصد افراد بیش از حد نمک مصرف می کنند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که موفقیت طرح هایی که به منظور تشویق افراد به رعایت رژیم غذایی سالم انجام می شود به فرهنگ آن جامعه وابسته است. در این مطالعه عادات غذایی بزرگسالان در آمریکا و ژاپن مورد بررسی قرار گرفت. محققان به این نکته توجه کردند که فرهنگ این دو کشور از یکدیگر بسیار متفاوت است. در آمریکا بر استقلال رای و در ژاپن به وابستگی متقابل و حفظ روابط خوب تاکید شده است.
شرکت کنندگان میزان مصرف برخی مواد غذایی مانند ماهی، سبزیجات و نوشیدنی های شیرین را در طول هر هفته گزارش کردند. همچنین عادات غذایی افراد در شرایط استرس بررسی شد.
نتایج نشان داد در آمریکا کسانی که از نظر استقلال بیشترین امتیاز را کسب کردند تناسب اندام بیشتری داشتند اما در ژاپن افراد با بیشترین امتیاز مربوط به وابستگی متقابل تناسب اندام بهتری داشتند. همچنین آمریکایی ها با بالاترین امتیاز استقلال بیشتر احتمال داشت که  از یک رژیم غذایی سالم شامل مقادیر بالای ماهی و سبزیجات و مقادیر کم نوشیدنی های شیرین پیروی کنند و کمتر احتمال داشت تا از مواد غذایی به عنوان مکانیسمی دفاعی در هنگام استرس استفاده کنند. در آمریکا داشتن حق انتخاب و مستقل بودن بسیار مهم است. دادن انتخاب های غذایی زیاد احتمال پیروی از رژیم غذایی سالم را افزایش می دهد.
در میان ژاپنی ها، افرادی که از نظر وابستگی متقابل بیشترین امتیاز را کسب کردند نسبت به کسانی که کمترین امتیاز را کسب کردند عادات غذایی سالم تری داشتند. به گفته محققان پرورش عادات غذایی سالم در ژاپن زمانی موثرتر است که در جهت ایجاد یا تقویت پیوندهای اجتماعی به کار رود.
منبع:


Culture and healthy eating: The role of independence and interdependence in the United States and Japan. Personality and Social Psychology Bulletin, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1829

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha