ارتباط مصرف نوشیدنی های رژیمی در دوران بارداری با چاقی کودکان
پزشک شما

ارتباط مصرف نوشیدنی های رژیمی در دوران بارداری با چاقی کودکان

22 مرداد 1396

چاقی در دوران کودکی خطر برخی مشکلات در سال های بعدی زندگی مانند دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. نتایج بررسی های جدید نشان می دهد کودکان متولد شده از زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند و هر روز در دوران بارداری حداقل یک نوشیدنی حاوی شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کردند نسبت به کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری که به جای این نوشیدنی ها از آب استفاده می کردند، در سن 7 سالگی بیشتر احتمال داشت که به چاقی یا اضافه وزن مبتلا باشند.
به گفته محققان با افزایش مایع آمنیوتیک تمایل زنان باردار به افزایش مصرف مایعات بیشتر می شود. به منظور جلوگیری از دریافت کالری اضافی، بسیاری از زنان باردار مصرف نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی را جایگزین آبمیوه و نوشیدنی های حاوی شکر می کنند. با توجه به ارتباط بین نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی با افزایش وزن، به تازگی محققان ارتباط بین مصرف این نوشیدنی های رژیمی را در دوران بارداری بر وزن کودکان بررسی کرده اند. بدین منظور اطلاعات 91 هزار زن دانمارکی جمع آوری شد. در هفته 25 بارداری توسط شرکت کنندگان پرسشنامه ای در مورد غذاهای که می خوردند تکمیل شد. اطلاعات مربوط به وزن کودکان این زنان نیز در زمان تولد و در سن 7 سالگی به دست آمد. نتایج نشان داد احتمال ابتلا به چاقی در 7 سالگی در کودکان متولد شده از زنانی که به جای نوشیدنی های شیرین و نوشیدنی های رژیمی از آب استفاده می کردند، کمتر بود.
به گفته محققان احتمالاً نوشیدنی های رژیمی با تحریک گیرنده های چشایی سبب کاهش احساس سیری ودرنتیجه پرخوری می شوند.
نتیجه عملی: مصرف آب به جای نوشیدنی های حاوی شکر یا نوشیدنی های رژیمی در دوران بارداری از چاقی کودکان جلوگیری می کند.
منبع:


Cuilin Zhang et al. “Maternal consumption of artificially sweetened beverages during pregnancy, and offspring growth through 7 years of age: a prospective cohort study”. Journal of Epidemiology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1319

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha