استفاده از دوچرخه خطر چاقی و دیابت را کاهش می دهد.
پزشک شما

استفاده از دوچرخه خطر چاقی و دیابت را کاهش می دهد.

14 بهمن 1395

محققان اخیراً ارتباط بین دوچرخه سواری تا محل کار را با بروز چاقی، پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون و اختلال تحمل گلوکز در مردان و زنان سوئدی بررسی کرده اند. نتایج این بررسی در مجله American Heart Association منتشر شده است.
در مطالعه فوق در طول یک دهه روش مورد استفاده برای رفت و آمد، وزن، میزان کلسترول خون، قند خون و فشارخون در بیش از 20 هزار نفر که در دهه 40، 50، 60 زندگی خود بودند، ارزیابی شد.
در شروع مطالعه در میان کسانی که از دوچرخه برای رسیدن به محل کار استفاده می کردند نسبت به کسانی که از اتومبیل یا سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کردند، احتمال چاقی، پرفشاری خون، کلسترول بالای خون و ابتلا به دیابت یا پره دیابت (پیش دیابت) به ترتیب 15، 13، 15 و 12 درصد کمتر بود.
بعد از 10 سال افرادی که رفت و آمد خود را از روش های غیرفعال (اتومبیل و سیستم حمل و نقل عمومی) به روش های فعال (دوچرخه) تغییر داده بودند نسبت به افرادی که از روش های غیرفعال استفاده می کردند کمتر احتمال داشت که به چاقی، پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون و دیابت مبتلا باشند. افرادی که بعد از 10 سال شروع به استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار کرده بودند به ترتیب 39، 11، 20 و 18 درصد کمتر احتمال داشت که به چاقی، پرفشاری خون، کلسترول بالا و دیابت مبتلا باشند. این یافته نشان می دهد که هیچ گاه برای بهره مندی از مزایای یک سبک زندگی فعال دیر نیست.
منبع:


Bicycling to work and primordial prevention of cardiovascular risk: A cohort study among Swedish men and women. Journal of the American Heart Association, 2016.
 

تعداد بازدید: 1670

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha