افزایش خطر بیماری قلبی در افراد چاق به ظاهر سالم
پزشک شما

افزایش خطر بیماری قلبی در افراد چاق به ظاهر سالم

25 بهمن 1396

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد چاق حتی اگر به دیابت و پرفشاری خون مبتلا نباشند نیز در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند. یافته‌های مذکور با بررسی 5/3 میلیون بزرگسال به دست آمده است.
در سال‌های اخیر برخی مطالعات نشان داده بودند که چاقی درصورتیکه فرد از نظر متابولیکی سالم باشد و به پرفشاری خون، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 مبتلا نباشد خطر بیماری قلبی را افزایش نمی‌دهد. اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی اگر شخص چاق از نظر متابولیکی سالم باشد طی 5 سال آینده در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارد. در این مطالعه در افراد چاق و سالم نسبت به افراد سالم با وزن طبیعی خطر بیماری عروق کرونر قلب 49 درصد بالاتر بود. همچنین خطر نارسایی قلبی 2 برابر و خطر سکته مغزی 7 درصد بیشتر بود.
دلایلی وجود دارد که چاقی می‌تواند خطر بیماری قلبی را مستقیماً افزایش دهد. چربی اضافی در بدن مواد التهابی آزاد می‌کند و التهاب مزمن می‌تواند منجر به آسیب شریان‌ها شود. 
از سوی دیگر، همین مطالعه نشان می‌دهد که لاغر بودن ضامن سلامتی نیست. در مطالعه فوق حدود 10 درصد افراد با وزن طبیعی به پرفشاری خون، کلسترول بالا یا دیابت مبتلا بودند. در این افراد نسبت به سایر افراد با وزن طبیعی احتمال بیماری قلبی - عروقی بالاتر بود. این یافته از این نظر حائز اهمیت است که وقتی شخص لاغر است توجه کمتری به میزان کلسترول و فشارخون وی می‌شود.
منبع:

Caleyachetty R et al. Journal of the American College of Cardiology  2017; Volume 70: Page 1429-1437.
 

تعداد بازدید: 1251

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha