امگا 3 و دیابت نوع 1
پزشک شما

امگا 3 و دیابت نوع 1

2 شهریور 1396

دیابت نوع 1 یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول های بتای موجود در پانکراس را نشناخته و درنتیجه با حمله به این سلول ها آن ها را از بین می برد. سلول های بتا انسولین ترشح می کنند. انسولین برای انتقال گلوکز (قند) به داخل سلول ها لازم است. گلوکز در تولید انرژی سلول نقش دارد. درصورتیکه سلول های بتای تولید کننده انسولین وجود نداشته باشند، میزان گلوکز در خون افزایش یافته و بدن نمی تواند از آن برای تولید انرژی استفاده کند.
علت بروز دیابت نوع 1 ناشناخته است و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. رایج ترین گزینه درمانی تزریق انسولین است. اما هدف نهایی پژوهش های پزشکی توقف حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا یا معکوس کردن این فرآیند است.
امگا 3 نوعی اسید چرب با چند پیوند دوگانه (PUFA) است. امگا 3 در ماهی، غذاهای دریایی و برخی روغن های گیاهی و نیز مکمل های غذایی یافت می شود. این اسیدهای چرب برای عملکرد اندام های مختلف ضروری بوده و سبب بهبود فعالیت عضلات، جلوگیری از لخته شدن خون، کمک به هضم غذا و کمک به تقسیم و رشد سلول ها می شوند. برخی تحقیقات نشان می دهند که امگا 3 از بیماری های قلبی - عروقی و آرتریت روماتوئید پیشگیری می کند. امگا 3 سبب توقف التهاب می شود. بنابراین تصور می شود که این اسید چرب می تواند سبب پیشگیری یا بهبود پیامدهای منفی بیماری های خودایمنی شود. در این راستا نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزودن امگا 3 به رژیم غذایی موش می تواند به طور قابل توجه سوخت و ساز گلوکز را بهبود بخشیده و احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 را کاهش دهد.
منبع:


ω-3 polyunsaturated fatty acids ameliorate type 1 diabetes and autoimmunity. The Journal of Clinical Investigation, 2017.
 

تعداد بازدید: 1462

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha