امگا-3 و کاهش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی
پزشک شما

امگا-3 و کاهش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی

16 شهریور 1395

امگا-3 نوعی اسید چرب ضروری است که برای برخی عملکردهای بدن مانند لخته شدن خون، فعالیت عضلات و نیز تقسیم و رشد سلولی مورد نیاز است. تنها راه تامین امگا-3 از طریق دریافت غذا است.
ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ساردین منبع مهم امگا-3 (ایکوزا پنتانوئیک اسید EPA و دوکوزا هگزانوئیک اسید DHA) هستند. سایر منابع عبارتند از: سبزیجات برگ دار، گردو و برخی روغن های گیاهی که معمولاً حاوی آلفا لینولئیک اسید (ALA) هستند.
در مطالعه حاضر محققان چگونگی تاثیر امگا-3 را بر سلامت قلب و خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته قلبی بررسی کردند.
بدین منظور اطلاعات 19 مطالعه که شامل 45637 نفر از 16 کشور بود مورد بررسی قرار گرفت. با گذشت زمان 7973 نفر برای اولین حمله قلبی را تجربه کردند و درنتیجه 2781 نفر فوت کردند.
نتایج نشان داد در کسانی که غلظت امگا-3 در خونشان بالاتر بود احتمال مرگ ناشی از حمله قلبی در مقایسه با کسانی که کمترین غلظت خونی امگا-3 را داشتند 10 درصد کمتر بود.
با این حال، خطر حمله قلبی غیرکشنده با سطوح بالاتر امگا-3 خون مرتبط نبود. به گفته محققان یک مکانیسم خاص خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را کاهش می دهد.
این ارتباط بعد از تعدیل اثر عوامل مخدوشگر مانند سن، جنس، نژاد، ابتلا به دیابت و استفاده از آسپرین یا داروهای کاهنده کلسترول همچنان وجود داشت.
منبع:


ω-3 polyunsaturated fatty acid biomarkers and coronary heart disease: Pooling project of 19 cohort studies. JAMA Internal Medicine, 2016
 

تعداد بازدید: 1983

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha