اهمیت فعالیت بدنی منظم در دوران بارداری
رژیم درمانی نوین

اهمیت فعالیت بدنی منظم در دوران بارداری

27 مهر 1393

دیابت بارداری از اختلالات مهم دوران بارداری است که بسیاری زنان باردار به آن مبتلا می‌شوند. دیابت بارداری باعث افزایش وزن و فشارخون در دوران بارداری می‌شود. معمولا نوزاد این زنان بزرگ بوده  و احتمال سزارین در زنان مبتلا به دیابت بارداری بیشتر است. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که انجام فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط در دوران بارداری می تواند عامل مفیدی جهت پیشگیری از عواقب ابتلا به دیابت بارداری باشد.
این مطالعه به منظور بررسی اثرات ورزش منظم  بر خطر ابتلا به دیابت بارداری و هم چنین بر عواقب ناشی از آن مانند ماکروزومی نوزاد، افزایش وزن و خطر سزارین پرداخته است. نتایج این مطالعه در British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.
در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک مادرید، 510 زن باردار سالم را مورد بررسی قرار دادند، این شرکت کننده ها در دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. گروه کنترل تنها مراقبت های معمول دوران بارداری را دریافت کرده و از توصیه های استاندارد پیروی کردند،گروه مداخله یک برنامه تمرینی که از جلسات 55-50 دقیقه ای ورزش ایروبیک و مقاومتی در سه ماهه دوم بارداری تشکیل شده بود را سه بار در هفته انجام دادند. ابتلا به دیابت دوران بارداری در این افراد با توجه به استاندارهای سازمان جهانی بهداشت و انجمن ملی دیابت سنجیده شد.
بررسی نتایج این مطالعه نشان داد، مداخله ورزشی در دوران بارداری تاثیری بر خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری نخواهد داشت اما دو عارضه اصلی دیابت بارداری یعنی ماکروزومیا ( درشت شدن نوزاد) و احتمال زایمان سزارین را کاهش میدهد. پژوهشگران یافتند که پرداختن به فعالیت ورزشی با شدت متوسط سه بار در هفته در دوران بارداری، می تواند خطر تولد نوزادان ماکروزومیا را تا 58% و  هم چنین نیاز به زایمان سزارین را تا 34% کاهش دهد. هم چنین افزایش وزن مادران در بارداری در  گروه دارای فعالیت ورزشی 12% کمتر بود.
نکته عملی: با توجه به تاثیر مثبت فعالیت بدنی منظم در  دوران بارداری  بر کاهش عوارض مرتبط با دیابت بارداری، به همه زنان باردار توصیه می شود با مشورت با پزشک خود فعالیت بدنی منظمی را در این دوران در برنامه خود بگنجانند.

 Source:R. Barakat,  et al.British Journal of Sports Medicine, 2013 Jul;47(10):630-6.
 

تعداد بازدید: 2475

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha