بهبود علائم بیماری التهابی روده با پروتئین سویا
پزشک شما

بهبود علائم بیماری التهابی روده با پروتئین سویا

30 مهر 1396

در ایالات متحده 1/3 میلیون بزرگسال به بیماری های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و بیماری کولیت اولسراتیو مبتلا هستند. یافتن راهی برای کاهش علائم IBD مهم است زیرا التهاب مزمن که مشخصه این بیماری است یک عامل خطر برای بروز سرطان روده بزرگ (سرطان کولون) محسوب می شود. التهاب روده بزرگ سبب از دست دهی عملکرد دیواره روده و افزایش نفوذپذیری آن می شود.
مطالعات قبلی اثرات دانه سویا را بر روی سرطان بررسی کرده اند. اما نتایج به دست آمده متناقض بوده است. به تازگی محققان در مدل های حیوانی اثر جایگزین کردن 12 درصد از سایر منابع پروتئین رژیم غذایی را با کنسانتره سویا بر عملکرد روده و التهاب بررسی کرده اند. این میزان پروتئین سویا معادل با مقداری است که توسط انسان قابل استفاده است.
کنسانتره سویا دارای اثرات آنتی اکسیدانی در سلول های روده ای انسان است. در مطالعه فوق جایگزین کردن 12 درصد از سایر پروتئین ها با پروتئین سویا سبب توقف کاهش وزن و بهبود تورم طحال شد. این نتایج نشان می دهد که کنسانتره پروتئین سویا قادر به کاهش شدت التهاب است.
تحقیقات بعدی باید به بررسی اثرات پروتئین سویا در انسان بپردازد. پروتئین سویا به عنوان یک ماده غذایی که به سهولت قابل دسترس است می تواند به عنوان جایگزین گوشت مورد استفاده قرار گیرد.
منبع:

Soy protein concentrate mitigates markers of colonic inflammation and loss of gut barrier function in vitro and in vivo. The Journal of Nutritional Biochemistry, 2017

تعداد بازدید: 1322

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha