بوی بد سیر را چگونه از بین ببریم؟
پزشک شما

بوی بد سیر را چگونه از بین ببریم؟

30 دی 1395

برخی افراد عاشق مصرف سیر هستند و در مقابل برخی دیگر از مصرف آن نفرت دارند. با این حال، هیچ کس بوی سیر را که از تنفس فرد استشمام می شود دوست ندارد. محققان به تازگی یک راهکار جدید برای حل این مشکل یافته اند. نتایج مطالعه ای که در Journal of Food Science به چاپ رسیده است نشان می دهد مصرف برخی مواد غذایی می تواند به حل این مشکل کمک کند.
محققان دانشگاه اوهایو از شرکت کنندگان خواستند تا 3 گرم سیر را به مدت 25 ثانیه بجوند و سپس فوراً آب، سیب (به صورت خام، آبمیوه یا پخته)، کاهو (خام یا پخته)، برگ نعناع (خام یا عصاره) و چای سبز مصرف کنند. مواد فرار مسئول ایجاد بوی سیر دی آلیل دی سولفید، آلیل مرکاپتان، آلیل متیل دی سولفید و آلیل متیل سولفید هستند. بعد از مصرف سطوح این مواد در تنفس افراد اندازه گیری شد.
در 30 دقیقه اول سیب خام و کاهوی خام سبب کاهش غلظت این مواد در تنفس تا 50 درصد یا بیشتر شد. برگ نعناع در مقایسه با سیب و کاهوی خام اثر بالاتری در رفع بوی بد داشت. آب سیب و نعناع میزان مواد فرار را کاهش دادند اما به اندازه جویدن سیب خام یا نعناع خام موثر نبودند. سیب و کاهوی پخته به طور قابل توجه سبب کاهش مواد فرار شدند. چای سبز اثری در کاهش بوی بدن ناشی از سیر نداشت.
به گفته محققان مواد غذایی با 2 مکانیسم بوی بد سیر را از بین می برند. ابتدا آنزیم ها در مواد غذایی خام به از بین بردن بو کمک می کنند و سپس ترکیبات فنولیک در مواد غذایی خام و پخته مواد فرار را از بین می برند. از آنجاکه مواد غذایی خام آنزیم ها و ترکیبات فنولیک هر دو را دارا هستند بیشتر از غذاهای پخته موثر هستند.
منبع:


Deodorization of Garlic Breath by Foods, and the Role of Polyphenol Oxidase and Phenolic Compounds. Journal of Food Science, 2016.
 

تعداد بازدید: 2023

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha