تاثیر استروژن موجود در شیر گاو بر باروری
پزشک شما

تاثیر استروژن موجود در شیر گاو بر باروری

28 مهر 1395

تصور می شود که استروژن موجود در غذاها بر روی سلامت باروری انسان اثر منفی دارد اما در حال حاضر محققان در مورد ارتباط دقیق این دو اطمینان حاصل نکرده اند. استروژن به طور طبیعی در شیر گاو وجود دارد. به علت تولید استروژن در جفت میزان این هورمون در شیر هنگامی که گاو باردار است افزایش می یابد. به طوریکه نسبت به گاو غیر باردار در سه ماهه سوم بارداری میزان استروژن شیر 20 برابر بیشتر است. اخیراً نگرانی هایی در این مورد وجود دارد که مصرف شیر حاوی مقادیر بالای استروژن می تواند بر میزان این هورمون در انسان ها اثر گذاشته و خطر بروز برخی سرطان ها را افزایش دهد. به تازگی در مطالعه ای با بررسی تاثیر شیر گاو بر روی سطوح خونی این هورمون در موش های بالغ مشخص شد که سطوح بالای استروژن در خون هیچ اثری بر روی موش ها ندارد. به طوریکه حتی استروژن در غلظت 100 برابر بالاتر از آنچه معمولاً در شیر یافت می شود اثری نداشت. با این حال محققان معتقدند که در این زمینه نیاز به انجام مطالعات بیشتر است. هدف از انجام این مطالعه پاسخ به این پرسش بود که آیا مصرف شیر حاوی مقادیر مشخص استروژن می تواند بر میزان هورمون استروژن خون و اندام تناسلی موش اثر گذارد یا خیر.
مطالعات قبلی نشان داده اند قبل از اینکه استروژن به سایر اندام های بدن برسد کبد و سیستم گوارش قادر به غیرفعال کردن مقادیر زیاد استروژن هستند. احتمالاً به این علت استروژنی که به طور طبیعی در شیر وجود دارد تاثیر کمی بر روی موش می گذارد.
منبع:


N. Grgurevic, et al. Effect of dietary estrogens from bovine milk on blood hormone levels and reproductive organs in mice. Journal of Dairy Science, 2016
 

تعداد بازدید: 2934
کلمات کلیدی: شیر استروژن باروری 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha