تاثیر جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با آب بر کاهش وزن
پزشک شما

تاثیر جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با آب بر کاهش وزن

6 آبان 1395

مشکل چاقی در سراسر جهان رو به رشد است. در آمریکا تقریباً 35 درصد بزرگسالان آمریکایی چاق بوده و در معرض ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی انواع سرطان ها قرار دارند.
مصرف نوشیدنی های شیرین یکی از علل عمده شیوع چاقی است. طبق گزارشات بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی به خصوص نوجوانان و جوانان هر روز از نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند. یک قوطی 12 اونسی (360 سی سی) نوشابه حاوی بیش از 9 قاشق چای خوری شکر بوده و انرژی آن حدود 136 کیلوکالری است. در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است محققان تاثیر جایگزین کردن 8 اونس (240 سی سی) نوشیدنی شیرین را با 8 اونس آب بر دریافت کالری و وضعیت سلامت بیش از 19000 بزرگسال 19 ساله و بالاتر بررسی کردند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در بزرگسالانی که 8 اونس نوشیدنی شیرین (شامل نوشابه، نوشابه های انرژی زا و قهوه حاوی شکر) را با 8 اونس آب جایگزین کردند میزان کالری به دست آمده از مصرف نوشیدنی ها از 17 درصد به 11 درصد کاهش یافت.
راهنماهای رژیمی برای بزرگسالان توصیه می کنند که میزان کالری دریافتی از طریق قندها نباید از 10 درصد کالری دریافتی روزانه تجاوز کند. بنابراین جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با آب می تواند در دستیابی به این هدف سودمند باشد.
منبع:


Modeling the effect of replacing sugar-sweetened beverage consumption with water on energy intake, HBI score, and obesity prevalence. Nutrients, 2016
 

 

تعداد بازدید: 2308

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha