تاثیر میزان فولات مادر در دوران بارداری بر بروز چاقی در کودکان
پزشک شما

تاثیر میزان فولات مادر در دوران بارداری بر بروز چاقی در کودکان

18 مرداد 1395

تغذیه مادر در دوران بارداری می تواند اثرات طولانی مدت بر سلامت کودک و نیز سلامت مادر پس از بارداری داشته باشد. نتایج حاصل از مطالعه ای که به تازگی انجام شده نشان می دهد کافی بودن فولات مادر اثر چاقی مادر را بر سلامت کودک کاهش می دهد.
چاقی در کودکان و بزرگسالان یک مسئله جدی بوده و سبب بروز بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 می شود. چاقی مادر در دوران بارداری خطر بروز مشکلات مرتبط با بارداری مانند مرده زایی، نقص های مادرزادی و تولد زودرس را افزایش می دهد. علاوه براین، احتمال بروز چاقی دوران کودکی در کودکان متولد شده از مادران چاق بیشتر است.
فولات از ویتامین های گروه B بوده و خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می دهد. نقص لوله عصبی نوعی ناهنجاری است که بر روی مغز، نخاع و ستون فقرات اثر می گذارد. به منظور جلوگیری از بروز این ناهنجاری توصیه می شود زنان در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک (فرم سنتتیک فولات) دریافت کنند. با این حال، تاکنون نقش میزان فولات مادر بر خطر بروز چاقی در کودکان ناشناخته بوده است.
در این مطالعه، محققان کودکان 9-2 ساله و مادرانشان را مورد بررسی قرار دادند. تیم تحقیقاتی وضعیت سلامتی بیش از 1500 مادر و کودک را قبل و بعد از بارداری و در طول دوران بارداری بررسی کردند. به منظور بررسی سطوح فولات مادر در دوران بارداری، محققان از نمونه های خون ذخیره شده که طی 3-2 روز پس از زایمان از مادران گرفته شده بود استفاده کردند.
نتایج نشان داد پایین ترین میزان فولات در مادران با بالاترین خطر چاقی در کودکان مرتبط بود. هنگامی که سطوح فولات به حدود 20 نانومول در لیتر می رسید (میزان طبیعی فولات برای بزرگسالان) افزایش بیشتر سطوح فولات منافع بیشتری ایجاد نمی کرد. به گفته محققان این حد آستانه از میزان استاندارد برای تشخیص کمبود فولات (کمتر از nm/L 10) بالاتر است.
در مادران چاق نسبت به مادران با وزن طبیعی میزان فولات پایین تر بود. در کودکان مادران چاق با میزان کافی فولات (حداقل nm/L 20) نسبت به کودکان مادران چاق با میزان ناکافی فولات (کمتر از nm/L 20) خطر بروز چاقی 43% کمتر بود.
نکته عملی: بررسی و در صورت لزوم اصلاح میزان فولات زنان باردار می تواند از بروز چاقی در کودکان آن ها جلوگیری می کند.

منبع :


Guoying Wang, et al. "Association Between Maternal Prepregnancy Body Mass Index and Plasma Folate Concentrations With Child Metabolic Health".  JAMA Pediatrics, 2016
 

تعداد بازدید: 2123

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha