تاثیر چاقی بر روند بهبودی پس از جراحی قلب
پزشک شما

تاثیر چاقی بر روند بهبودی پس از جراحی قلب

5 بهمن 1396

بعد از جراحی قلب، بیماران مبتلا به چاقی نسبت به بیماران غیرچاق نیاز بیشتری به خدمات بخش مراقبت ویژه (ICU) داشته و زمان بهبودی آن‌ها طولانی‌تر خواهد بود. 
در مطالعه‌ای که بر روی 5365 بیمار انجام شد 36 درصد بیماران با مشکل چاقی روبرو بودند. بیماران بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) طبقه‌بندی شدند: چاقی درجه 1 (نمایه توده بدنی یا BMI= 99/34- 30)، چاقی درجه 2 (BMI= 99/39- 35)، چاقی درجه 3 (BMI بالاتر از 40). BMI بر اساس قد و وزن محاسبه شده بود. به طور کلی، BMI بالاتر نشان‌دهنده وجود چربی بیشتر در بدن فرد است.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در افراد چاق‌تر نیاز به بستری شدن در ICU چهار برابر بیشتر است. 3 برابر بیشتر احتمال دارد که نیاز به تهویه مکانیکی داشته باشند و 3 مرتبه بیشتر احتمال دارد که نیاز به بستری شدن مجدد در ICU داشته باشند. همچنین بیماران مبتلا به چاقی مدت زمان بیشتری در بیمارستان بستری می‌شوند.
ICU خدمات تخصصی را برای بیمارانی فراهم می‌کند که به شدت بیمار هستند. برای فراهم ساختن این خدمات نیاز به تامین پرسنل، تجهیزات پزشکی و دارویی‌هایی است که همگی پرهزینه هستند. 
به عقیده محققان پزشکان باید نظارت بیشتری بر بیماران چاق داشته باشند. بیماران نیز باید از این موضوع آگاه شوند که چاقی تاثیر منفی بر روند بهبودی پس از جراحی قلب دارد. همچنین باید به بیماران در زمینه رسیدن به وزن سالم و حفظ آن کمک شود. 
منبع:

Rosvall BR et al. The Annals of Thoracic Surgery 2017; Volume 104: Page 2009-2015.
 

تعداد بازدید: 1438
کلمات کلیدی: چاقی BMI جراحی قلب ICU 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha