تاثیر ژن های مادر بر باکتری های روده کودک
پزشک شما

تاثیر ژن های مادر بر باکتری های روده کودک

4 دی 1395

در حال حاضر مشخص شده است که باکتری های روده برای سلامتی مهم هستند اما محققان تاکنون موفق به کشف عوامل موثر بر این باکتری ها نشده اند. باکتری های روده در چند سال اول زندگی ایجاد می شوند و اگر بتوان از ابتدا تاثیرات مفیدی بر روی این باکتری ها گذاشت می توان به شخص کمک کرد تا در طولانی مدت از سلامت برخوردار باشد. محققان دانشگاه کوئینزلند به تازگی دریافته اند که یک تغییر ژنتیکی که بر ترکیب شیر مادر تاثیر می گذارد می تواند تاثیر ماندگاری بر سلامت روده کودک داشته باشد.
به گفته این محققان در کودکان سنین 2 تا 3 سال اگر ژن secretor مادر غیرفعال باشد میزان باکتری های مفید روده کودک کمتر است. این ژن در تولید الیگوساکاریدهای شیر انسان (HMO) نقش مهمی بازی می کند. HMO توسط شیرخواران هضم نمی شود اما سومین جزء عمده شیر مادر بوده و در تکامل باکتری های روده کودک موثر است. اگر ژن مذکور خاموش شود برخی HMO های مهم تولید نمی شوند. همچنین کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند HMO و بسیاری از ترکیبات مفید دیگری که در شیر مادر یافت می شود را دریافت نمی کنند.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد اگر این ژن در مادری خاموش یا غیرفعال شود تاثیر پایداری بر روی میزان بیفیدوباکتر در میکروبیوم کودک خواهد گذاشت. در این مطالعه بیفیدوباکتر در کودکانی که حداقل به مدت 4 ماه به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کرده بودند، بررسی شد. 
منبع:


Mothers Secretor Status Affects Development of Childrens Microbiota Composition and Function: A Pilot Study. PLOS ONE, 2016
 

تعداد بازدید: 1878

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha