تأثیر مکمل یاری ویتامین دی بر فشار خون
پزشک شما

تأثیر مکمل یاری ویتامین دی بر فشار خون

4 آبان 1393

معمولا در بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون، سطح 25-هیدروکسی کوله کلسیفرول(پیش ساز ویتامین D فعال در بدن)پائین است از این جهت بسیاری بر این عقیده اند که مکمل یاری ویتامین دی می تواند در اصلاح علائمی مانند افزایش فشار خون که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند مفید واقع شود. استفاده از یک ویتامین که عارضه جانبی خاصی ندارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است برای حفاظت از بیماری قلبی و عروقی خارق العاده به نظر می رسد. اما طبق مطالعه ای جدید مکمل یاری ویتامین D تأثیر مشهودی بر فشار خون افراد نداشت.
محققان به منظور بررسی کارآمد بودن مکمل یاری ویتامین D در کاهش دادن فشار خون در افراد مسن مبتلا به پرفشاری خون سیستولیک مطالعه ای را طراحی و اجرا نمودند. نتایج حاصل از این مطالعه در ماه اوت سال 2013 در JAMA Internal Medicine منتشر شده است.
در این مطالعه 159 بیمار با میانگین سنی 77 سال که مبتلا به نوع رایج پرفشاری خون سیستولیک بودند تحت بررسی قرار گرفتند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه از آنها تحت مکمل یاری با کلسیم قرار گرفتند و به گروه دیگر دارونما داده شد، به کیفیتی که هر سه ماه یکبار کالسیفرول خوراکی با دوز 100000 واحد بین المللی برای گروه شاهد به مدت یکسال تجویز شد. در این مدت افراد گروه کنترل دارونما دریافت می کردند. سطح فشار خون و تمام عوامل دخیل در ایجاد بیماری قلبی-عروقی و سکته مغزی از جمله سطح کلسترول خون، مقاومت انسولینی، سختی جدار عروق و... در طی این 12 ماه پیگیری می شد.
در این مطالعه تنوع نژادی در نظر گرفته نشده است.
طبق نتایج مطالعه، مکمل یاری کلسیم باعث کاهش یافتن فشار خون یا هیچ یک از علائم بیماری قلبی و عروقی نشد.
اگرچه مکمل یاری کلسیم بر کاهش فشار خون بی تأثیر است اما هنوز ممکن است تأثیرات مفیدی بر سلامت قلبی و عروقی داشته باشد و باید کارآزمایی های بالینی بیشتری در این زمینه ادامه یابد.
از آنجا که این مطالعه، مطالعه ای کوچک است بنابراین فقط می تواند تأثیرات قابل توجه و مشهود مکمل یاری ویتامین D بر فشار خون را نشان دهد و تأثیرات جزئی را نشان نمی دهد. مطالعه ای با شرکت هزار بیمار می تواند حتی تغییرات جزئی فشار خون را نیز نشان دهد.
در صورتی که سطوح ویتامین D در فرد کم باشد مکمل یاری این ویتامین با توجه به منافع دیگرش پیشنهاد می شود. اما مکمل یاری آن با هدف کاهش فشار خون قابل توصیه نیست. این داده ها نیز مانند داده های حاصل از هر مطالعه دیگر اعمال تغییرات شدید و جدی را در زمینه سلامت مردم به خصوص دارودرمانی آنها پیشنهاد نمی کند. در واقع هیچ گزینه معجزه آسایی وجود ندارد و مدیریت فشار خون افراد نیز مانند باقی امور زندگی نیازمند ایجاد تعادل در کار، تمرینات ورزشی، تقویت روحیه و رژیم غذایی سالم است.
منبع:

Miles D. Witham etal,” Cholecalciferol Treatment to Reduce Blood Pressure in Older Patients With Isolated Systolic HypertensionThe VitDISH Randomized Controlled Trial”,JAMA International Medicine,2013
 

تعداد بازدید: 1910

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha