تماشای زیاد تلویزیون و خطر لخته شدن خون در وریدها
پزشک شما

تماشای زیاد تلویزیون و خطر لخته شدن خون در وریدها

1 اردیبهشت 1397

محققان می‌گویند با بررسی بیش از 15 هزار نفر به این نتیجه رسیده‌اند در کسانی که اغلب اوقات تلویزیون نگاه می‌کنند نسبت به کسانی که به ندرت تلویزیون تماشا می‌کنند و یا اصلاً تلویزیون نمی‌بینند، خطر لخته شدن خون در وریدها بیشتر است.
در گذشته مشخص شده بود که بین مدت زمان تماشای تلویزیون و خطر بیماری قلبی که ناشی از لخته شدن خون در شریان‌ها است، ارتباط وجود دارد. نتایج مطالعه اخیر برای اولین بار نشان می‌دهد که ترومبوآمبولی وریدی (VTE) با مدت زمان تماشای تلویزیون مرتبط است. VTE اصطلاحی است که به به ترومبوز ورید عمقی (DVT ) و آمبولی ریه (PE) اطلاق می‌شود. اگرچه VTE می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما ابتلا به آن در افراد بالاتر از 60 سال شایع‌تر است. DVT در وریدهای عمقی داخل بدن مانند دست، پا و لگن مشاهده می‌شود. PE زمانی رخ می‌دهد که لخته خون شکسته و به شریان‌های ریه منتقل می‌شود.
نتایج مطالعه مذکور نشان داد در کسانی که اغلب اوقات تلویزیون تماشا می‌کردند احتمال VTE،  1/7 برابر بیشتر بود. این افزایش خطر حتی در کسانی که طبق دستورالعمل‌های موجود فعالیت بدنی انجام می‌دادند، مشاهده شد. چاقی در کسانی که بیشتر تلویزیون می‌دیدند شایع بود، اما محققان معتقد بودند چاقی تنها 25 درصد در بروز VTE موثر است.
به گفته محققان نشستن برای مدت طولانی، حتی در افراد فعال از نظر جسمی، خطر دیابت، بیماری قلبی و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی را افزایش می‌دهد. بر این اساس توصیه می‌شود افراد در زمان تماشای تلویزیون از تردمیل استفاده کنند و یا سایر فعالیت‌های بدنی را انجام دهند. 
منبع:

Presented at the American Heart Association's (AHA) Scientific Sessions 2017, held in Anaheim, CA.
 

تعداد بازدید: 1428

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha