جراحی کاهش وزن با مشکلات گوارشی همراه است.
پزشک شما

جراحی کاهش وزن با مشکلات گوارشی همراه است.

28 فروردین 1396

جراحی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی یک درمان موثر برای چاقی است. اما نتایج مطالعه ای که در مجله British Journal of Surgery  منتشر شده نشان می دهد بیمارانی که تحت عمل جراحی به منظور درمان چاقی قرار می گیرند اغلب از مشکلات گوارشی شکایت دارند.

در مطالعه حاضر 295 فرد چاق بدون سابقه جراحی کاهش وزن (گروه کنترل) و 249 فرد چاق که جراحی شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. تمام شرکت کنندگان پرسشنامه ای را تکمیل کردند. افرادی که جراحی انجام داده بودند دو سال پس از انجام جراحی پرسشنامه ای را تکمیل نمودند. بیماران با سابقه جراحی کاهش وزن اغلب سوءهاضمه را تجربه می کردند. همچنین عدم تحمل غذایی به خصوص نسبت به مواد غذایی حاوی شکر یا چربی بالا و گوشت قرمز یک عارضه جانبی شایع بعد از جراحی بود. عدم تحمل غذایی برای برخی محصولات خاص در میان گروهی که جراحی کرده بودند و گروه کنترل به ترتیب 7/70 و 9/16 درصد گزارش شد.

اکثر مطالعات در مورد جراحی های کاهش وزن بر روی اثرات کوتاه مدت جراحی تمرکز می کنند و در مورد عوارض گوارشی مرتبط با بای پس معده در طولانی مدت اطلاعات محدودی وجود دارد. توصیه می شود پزشکان قبل و بعد از جراحی کاهش وزن به بیماران خود مشاوره دهند. این امر در تصمیم گیری بیمار برای انجام جراحی مفید است.

منبع:

Gastrointestinal symptoms and food intolerance 2 years after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass for morbid obesity. British Journal of Surgery, 2016.

تعداد بازدید: 1627

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha