حجم وعده غذایی و پرخوری
پزشک شما

حجم وعده غذایی و پرخوری

24 شهریور 1393

امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند، افرادیکه حجم بیشتری از وعده غذایی را مصرف می کنند بیشتر دچار پرخوری می شوند. آگاهی از نحوه صحیح غذا خوردن از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه خوردن ناآگاهانه و نیز مصرف غذا با حجم بالا بطور قابل توجهی در افزایش دریافت مواد غذایی و متعاقباً در افزایش دریافت انرژی تاثیر می گذارد.
از سه دهه پیش تا کنون حجم غذای مصرفی در رستوران ها و منازل به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این موضوع می تواند نقش پررنگی را در افزایش میزان چاقی در جامعه ایفا کند. از اینرو لازم است تغییراتی در خصوص ایجاد و ارائه محیط های سالم غذایی برای افراد فراهم گردد.
بر همین اساس مطالعه ای که اخیراً در مجله ی روانشناسی سلامت به چاپ رسید، به بررسی ارتباط حجم و اندازه وعده غذایی مصرفی بر پرخوری و اضافه وزن پرداخته است و درصدد راهکاری جهت کاهش این امر برآمده است . 
این مطالعه که بروی 96 زن با رده سنی متفاوت صورت گرفته است، برای اولین بار به بررسی اثربخشی آموزش افراد در این زمینه پرداخته است. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، گروهی مقدار350 گرم ماکارونی با سس گوجه فرنگی را در هر پرس وعده غذایی نهار خود دریافت می کردند و گاهی حتی این مقدار  به 600 گرم نیز رسیده است و در گروه دیگر این میزان بسیار کمتر بوده است. 
در این مطالعه عوامل خارجی مانند خلق و خوی، تبلیغات، اندازه و حجم غذا و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی که می توانست نقش بسزایی در پرخوری این افراد داشته باشد نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه مشخص شد،گروهی که با آگاهی بیشتری وعده غذایی خود را انتخاب می کردند، پیش از تعیین حجم و مقدار ماکارونی، به احساسات درونی خود نظیر طعم و مزه غذا و همچنین احساس گرسنگی و سیری نیز توجه می نمودند.
نکته عملی:  نتایج این پژوهش نشان داد، شرکت کنندگان در گروه اول حدود یک سوم ( 69 گرم )  پاستای بیشتری نسبت به کسانی که در گروه دوم بودند مصرف کردند. این میزان معادل 87 کیلوکالری، یا 365 کیلوژول انرژی اضافی است. لذا می بایست همواره در انتخاب حجم و میزان غذای دریافتی دقت نمود تا از عواقب پس از آن از جمله پرخوری و  چاقی جلوگیری به عمل آید. 
واژگان کلیدی:  اندازه و حجم غذا ، پرخوری ، انرژی دریافتی و چاقی
 
منبع:
Karen Cavanagh et all” The Effect of Portion Size on Food Intake is Robust to Brief Education and Mindfulness Exercises" journal  of  health psychology , March 7, 2013... doi: 10.1177/13
 
تعداد بازدید: 2505

نظرات کاربران

  • 0 0

    azita

    جمعه 1 خرداد 1394 - 6:39

    مطالب بسیارمفید هستند.

ارسال نظر

Captcha