دمای هوا و تاثیر آن بر بروز دیابت بارداری
پزشک شما

دمای هوا و تاثیر آن بر بروز دیابت بارداری

7 آبان 1396

دیابت بارداری (GD) یک فرم موقت دیابت است که برخی زنان را در دوران بارداری مبتلا می‌کند. این زنان قبل از باردار شدن به دیابت مبتلا نبوده‌اند، اما زمانی که به نیمه بارداری می‌رسند قند خونشان افزایش می‌یابد.
دمای هوا و دیابت بارداری
GD زمانی رخ می‌دهد که هورمون‌های جفت سبب مقاومت به انسولین می‌شوند. در این شرایط انسولین قادر به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیست. مشخص شده در مواجهه با هوای سرد حساسیت به انسولین بهبود می‌یابد. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا دمای هوای فضای باز می‌تواند بر بروز GD موثر باشد یا خیر؟
به منظور یافتن پاسخ این سوال 396828 زن در یک دوره 12 ساله از سال 2002 تا 2014 بررسی شدند. دمای 10 درجه سانتی گراد یا کمتر هوای بسیار سرد در فضای باز و به طور میانگین دمای 24 درجه سانتی گراد هوای گرم تعریف شد. شیوع GD در زنانی که در مواجهه با هوای سرد یا هوای گرم قرار داشتند به ترتیب 4/6 و 7/7 درصد بود. هر 10 درجه سانتی گراد افزایش دمای هوا سبب افزایش خطر GD به میزان 1/06 برابر می‌شد.
به نظر می‌رسد مواجهه با سرما از طریق تحریک نوعی چربی به نام بافت چربی قهوه‌ای سبب بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. محققان هشدار می دهند که اگر یافته‌های مذکور صحیح باشد بدین معناست که گرم شدن زمین در افزایش شیوع GD نقش دارد.
منبع:

Influence of environmental temperature on risk of gestational diabetes. Canadian Medical Association Journal, 2017

تعداد بازدید: 1522

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha