رژیم غذایی مدیترانه ای و  کاهش خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی
دکتر سیده آمنه مجد

رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی

25 مرداد 1394

بر اساس مطالعه جدیدی که اخیراً در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای به طور قابل توجهی می تواند خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیه را کاهش دهد. آمار بیماری مزمن کلیوی در ایالات متحده بطور تقریبی20 میلیون نفر تخمین زده شده است. خطر ابتلاء به این بیماری با افزایش سن بیشتر شده و در افراد بالای 70 سال رایج تربوده است.
رژیم غذایی مدیترانه ای به طور عمده از غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل تشکیل شده است. مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی و مرغ و همچنین جایگزینی چربی های سالم مانند روغن زیتون بجای چربی های اشباع، گوشت قرمز، غذاهای آماده و شیرینی در این سبک  رژیم همواره توصیه می شود.
این رژیم غذایی که نقش بسزایی در ترویج فواید متعدد سلامتی داراست، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. طبق گزارشاتی که اخیراً در مجله Medical News Today منتشر شده است، دانشمندان معتقدند که رژیم غذایی مدیترانه ای در کنار مصرف آجیل و روغن زیتون می تواند تاثیر شگرفی بر بهبود سندرم متابولیک داشته باشد. سایر مطالعات نیز بر این اساس اند که این نوع رژیم غذایی در ارتباط مستقیم با کاهش خطر ابتلاء به سکته مغزی، حملات قلبی، بیماری عروق محیطی، دیابت و سرطان است.
در این مطالعه، الگوهای غذایی900  فرد شرکت کننده بمدت 7سال مورد بررسی قرار گرفت. هر یک از شرکت کنندگان امتیازاتی در خصوص رژیم غذایی مدیترانه ای دریافت می کردند و امتیاز بالاتر به آنهایی تعلق می گرفت که الگوهای رژیم غذایی خود را مشابه و نزدیکتر با رژیم غذایی مدیترانه ای قرار می دادند.
در ادامه دیده شد که شرکت کنندگان دارای امتیاز پنج یا بیشتر پایبندی بسیار نزدیکی به رژیم غذایی مدیترانه ای داشته اند و نسبت به کسانی که نمره پایین تری کسب کردند، احتمال ابتلای آنها به بیماری مزمن کلیوی 50٪  کاهش یافته و همچنین احتمال کاهش عملکرد کلیه نیز در آنها 42  درصد کمتر بوده است. علاوه بر این، مشخص شد هر امتیازی که در نتیجه رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای بدست می آوردند، با 17٪  احتمال خطر کمتری نسبت به ابتلاء به بیماری CKD  همراه بوده است.
 نکته عملی: بطور کلی می توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به سلامت کامل بدن و دستیابی به سبک زندگی سالم همواره توصیه می شود که فعالیت بدنی منظم در کنار یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای دنبال شود. هیچ قرص جادویی و یا غذای خاصی معجزه کننده نیست و تنها داشتن تغذیه صحیح و ورزش به طور منظم می تواند شما را در رسیدن به این هدف مهم و پیشگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماریها یاری رساند.

منبع:

Julie Lin et all “Mediterranean Diet May Help Protect Kidney Health“Clinical Journal of the American Society of Nephrology, published online 30 October 2014
 

تعداد بازدید: 2238

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha