رژیم پرپروتئین چگونه سبب کاهش وزن می شود؟
پزشک شما

رژیم پرپروتئین چگونه سبب کاهش وزن می شود؟

1 اسفند 1395

شیوع چاقی در جهان در حال افزایش است. چاقی خطر بروز بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی – عروقی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد.
تحقیقات جدید در انگلستان نشان می دهد فنیل آلانین (اسیدآمینه تولید شده توسط هضم پروتئین ها در روده) سبب افزایش سطح هورمونی می شود که احساس سیری ایجاد کرده و دریافت غذا را کاهش می دهد. مطالعات قبلی نشان داده بودند که رژیم غذایی پرپروتئین که حاوی انواع گوشت، تخم مرغ و شیر است می تواند از طریق کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کند.
در مطالعه حاضر که بر روی موش انجام شد محققان دریافتند دریافت فنیل آلانین سبب افزایش پپتید شبه گلوکاگون - 1  (GLP-1) و کاهش میزان هورمون گرلین می شود. اشتها توسط GLP-1 کاهش و توسط گرلین افزایش می یابد. همچنین مشاهده شده فنیل آلانین سبب کاهش دریافت غذا و افزایش میزان کاهش وزن شد.
به گفته محققان فنیل آلانین بر گیرنده حساس به کلیسم (CaSR) اثر می گذارد. این گیرنده سبب افزایش GLP-1 و کاهش میزان گرلین می شود. 
منبع: 


L- Phenylalanine modulates gut hormone release, and suppresses food intake in rodents via the Calcium Sensing Receptor, Mariana Norton, presented at the Society for Endocrinology annual meeting, 7-9 November 2016.
 

تعداد بازدید: 1835

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha