سطوح بالای ویتامین D در بارداری، مادر را بیش از کودک در برابر بیماری ام اس محافظت می کند.
پزشک شما

سطوح بالای ویتامین D در بارداری، مادر را بیش از کودک در برابر بیماری ام اس محافظت می کند.

11 تیر 1395

با توجه به مطالعه ای که نتایج آن در مجله اینترنتی مغز و اعصاب و مجله پزشکی آکادمی نورولوژی امریکا منتشر شده است خطر ابتلا به ام اس (MS) در زنان بارداری که سطح ویتامین D در خون آن ها بالا است، کمتر از زنان دارای کمبود این ویتامین می باشد، در حالیکه ممکن است نوزادان شان چنین اثر محافظتی مشابهی نداشته باشند.
برای این مطالعه، دانشمندان حدود 291500 نمونه خون را که از 164000 نفر در شمال سوئد جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادند. از این تعداد، 192 نفر به طور متوسط 9 سال پس از خون گیری مبتلا به MS شدند و 37 نمونه خون دردوران بارداری از مادران گرفته شده بود که کودکان شان در سال های آتی درگیر بیماری MS شدند.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد زنانی که سطوح خونی بالایی از ویتامین D دارند در مقایسه با افراد دارای کمبود این ویتامین، 61 درصد خطر پیشرفت MS در آن ها کاهش می یابد. به طور کلی، تعداد کمی از مردم سطح بالایی از ویتامین D دارند. به طوریکه تنها 7 نفر از 192 نفری که مبتلا به MS شدند یا به عبارتی 4 درصد از آن ها، در مقایسه با 30 نفر از 384 نفر گروه کنترل بدون بیماری یا 8 درصد از افراد، سطوح بالایی از ویتامین D داشتند. هیچ ارتباطی بین سطح ویتامین D مادر و پیشرفت بیماری MS در فرزندان آن ها یافت نشد.
به گفته محققان این مطالعه، در مطالعه حاضر طبق آنچه مورد انتظار بوده است، زنان باردار و به طور کلی زنان با سطوح بالای ویتامین D در معرض خطر کمتر ابتلا به MS قرار داشتند. اگرچه، سطح ویتامین D مادر در اوایل بارداری هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به MS در نوزاد نداشته است.
از آن جایی که در این مطالعه هیچ اثر محافظتی بر روی نوزادان زنان دارای سطوح بالای ویتامین D در اوایل بارداری شان، یافت نشد، مطالعه حاضر نشان می دهد این اثر محافظتی ممکن است در اواخر بارداری و یا بعد از آن بروز کند. یکی از یافته های مورد توجه در این مطالعه این بود که سطح ویتامین D از سال 1975 به طور تدریجی کاهش یافته است. ممکن است این کاهش در وضعیت ویتامین D با افزایش موارد MS در سراسر جهان مرتبط باشد.
نکته عملی: بالا بودن سطح خونی ویتامین D مادران باردار آن ها را در مقایسه با فرزندان شان بیشتر در برابر ابتلا به بیماری MS محافظت می کند.
منبع:


J. Salzer, et al. "Vitamin D as a protective factor in multiple sclerosis". Neurology
 

تعداد بازدید: 1733
کلمات کلیدی: بارداری ویتامین D MS ام اس 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha