سم زدایی و دفع ترکیبات سرطان زای ناشی از آلودگی هوا با مصرف کلم بروکلی
پزشک شما

سم زدایی و دفع ترکیبات سرطان زای ناشی از آلودگی هوا با مصرف کلم بروکلی

1 مهر 1394

آلودگی هوا یک مشکل پیچیده و فراگیر در بهداشت عمومی است که می تواند منجر به بیماری های تنفسی و قلبی گردد. مصرف یک رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف کافی میوه جات و سبزیجات می تواند در پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از آلودگی هوا مانند سرطان مؤثر واقع گردد. در این میان کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که سرشار از مواد ضدسرطان مانند گلوکوزینولات ها و گلوکورافانین می باشد. 
به منظور بررسی اثرات کلم بروکلی در دفع ترکیبات سرطان زای ناشی از آلاینده های هوا مطالعه ای توسط یک تیم آمریکایی در کشور چین انجام شده و نتایج آن  به تازگی در نشریه Cancer Prevention Research منتشر شده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات مصرف آب کلم بروکلی بر دفع ترکیبات زائد سرطان زای ناشی از آلودگی هوا از بدن بوده است. 
در این مطالعه کشاورزان ساکن یک منطقه صنعتی و با هوای آلوده در کشور چین شرکت کردند. 291 فرد داوطلب( 62 مرد و 229 زن با میانگین سنی 21 تا 65 سال) وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به گروه کنترل به صورت روزانه آب آشامیدنی استریل، آب آناناس و آب لیمو داده شد و نوشیدنی گروه مداخله علاوه بر این موارد، حاوی نصف لیوان آب کلم بروکلی نیز بود. مدت مداخله در این مطالعه 12 هفته بوده است. قبل و بعد از مداخله نمونه خون و ادرار از افراد شرکت کننده گرفته شد و دفع ادراری ترکیبات مرکاپتوریک اسید، بنزن، آکرولئین و کروتون آلدهید که از آلاینده های هوا هستند اندازه گیری شد. 
نتایج این مطالعه نشان داد که با مصرف آب بروکلی دفع اداری ماده مضر آکرولئین به میزان 23 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین دفع بنزن از بدن که ماده سرطان زا و آسیب زننده به ریه ها می باشد به میزان 61 درصد در افراد گروه مداخله افزایش پیدا کرده بود.
نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکلی می تواند در سم زدایی بدن و خارج شدن سریع ترکیبات سرطانی آلاینده های هوایی از بدن مؤثر باشد؛ بنابراین با مصرف این سبزی می توان از  بیماری های ریوی، سرطان و سایر بیماری های مزمن ناشی از آلودگی هوا پیشگیری کرد.  
 
منبع:
Egner PA, et al. “Rapid and Sustainable Detoxication of Airborne Pollutants by Broccoli Sprout Beverage: Results of a Randomized Clinical Trial in China”. Cancer Prev Res. 2014
 
تعداد بازدید: 2598

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha