صبحانه پرپرویتئین و احساس سیری
دکتر سیده آمنه مجد

صبحانه پرپرویتئین و احساس سیری

16 اردیبهشت 1393

 

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید و کسانی که این وعده غذایی را در برنامه روزانه خود می‌گنجانند، از سلامت بیشتری در طول زندگی خود برخودارند. بسیاری از تحقیقات که پیش از این انجام شده‌اند نشان می‌دهند که صرف صبحانه می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.
محققین برای نخستین بار به بررسی تاثیر مصرف صبحانه (در افراد جوان که عادت به حذف صبحانه داشتند) بر میزان اشتها در طول روز و خوردن تنقلات شبانه پرداختند.
در این مطالعه که اخیرا انجام شده است و در American Journal of Clinical Nutritionبه ثبت رسیده است 20 دختر نوجوان دچار اضافه وزن بین سنین 18-20 سال که وعده صبحانه را حذف می کردند انتخاب شدند و به آنها رژیم پر پروتئین شامل تخم مرغ،گوشت گاو بدون چربی و یا پروتئین های نرمال صبحانه که در غلات آماده صبحانه موجود است داده شد. هر دو نوع صبحانه شامل 350 کالری بود و از لحاظ میزان چربی و قند همسان شد به علاوه صبحانه پر پروتئین حاوی 35 گرم پروتئین بود.
از شرکت کنندگان علاوه براینکه خواسته شد پرسشنامه ای را تکمیل کنند، یک نمونه خون در طول روز و یک اسکن مغزی پیش از شام گرفته شد.این اسکن مغزی به ردیابی سیگنال های مغزی که سبب ایجاد انگیزه در کنترل محرک های غذایی و رفتارهای غذایی می شود پرداخت.
 نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف صبحانه بویژه صبحانه پرپروتئین باعث کم کردن احساس گرسنگی در طی روز می گردد. علاوه بر این صبحانه پر پروتئین منجر به افزایش احساس سیری همراه با کاهش عملکرد در ناحیه هیپوکامپ مغز می شود که این امر سبب کنترل اشتهای زیاد خواهد شد. نکته جالب دیگر آن که افرادی که صبحانه حاوی پروتئین زیاد مصرف کردند نسبت به افرادی که یک صبحانه نرمال داشتند یا آن را حذف کرده بودند مصرف تنقلات چرب و شیرین کمتری در طی ساعات عصر داشتند.
در این بررسی برای تهیه یک صبحانه پر پروتئین از گوشت گاو و تخم مرغ استفاده شد ولیکن می توان از محصولات دیگر مانند ماست و پنیر هم در وعده صبحانه بهره برد تا میزان پروتئین دریافتی به 35 گرم برسد.
نکته عملی: یافته های حاصل از این مطالعه نشانگر این مطلبند که مصرف صبحانه بویژه پر پروتئین یک استراتژی بالقوه جهت جلوگیری از پرخوری و بهبود کیفیت رژیم غذایی افراد همراه با احساس سیری در طی روز می باشد.
منبع:
American Journal of Clinical Nutrition, 2013; 97 (4): 677
 
تعداد بازدید: 4653

نظرات کاربران

  • 0 1

    admin

    جمعه 31 مرداد 1393 - 0:56

    جالب و مفید بود. ممنون

ارسال نظر

Captcha