عادات غذایی کودکان بر سلامت آن ها در آینده موثر است.
پزشک شما

عادات غذایی کودکان بر سلامت آن ها در آینده موثر است.

19 تیر 1395

نتایج مطالعه ای که به تازگی در British Journal of Nutrition منتشر شده نشان می دهد که رژیم غذایی کودکان فاقد فیبر، ویتامین D  و آهن کافی و حاوی مقادیر بیش از حد سدیم (نمک) است که می تواند در آینده سلامت کودکان را در معرض خطر قرار دهد.
در این مطالعه اطلاعات 2336 کودک 21 ماهه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد در این کودکان دریافت روزانه انرژی 7 درصد و میزان دریافت پروتئین تقریباً  3 برابر بیشتر از مقادیر توصیه شده بود. به طوریکه 63 درصد کودکان روزانه 1035 کیلوکالری انرژی دریافت می کردند که  968 کیلوکالری بیش از مقادیر توصیه شده بود. همچنین این کودکان به طور میانگین روزانه 40 گرم پروتئین دریافت می کردند. درحالیکه توصیه شده کودکان 3-1 سال روزانه حدود 15 گرم پروتئین دریافت نمایید.
میزان دریافت سدیم حدود 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده 5/0 گرم در روز و میزان دریافت فیبر در میان آن ها نصف مقادیر توصیه شده و 8  گرم در روز بود. از سوی دیگر، کودکان مورد بررسی مقادیر توصیه شده آهن و ویتامین D را نیز دریافت نمی کردند. مکمل های ویتامینی فقط توسط تعداد کمی از کودکان دریافت می شد. مصرف مکمل سبب افزایش دریافت ویتامین D و آهن می شد اما با این وجود فقط 7 درصد کودکان مقدار کافی ویتامین D دریافت می کردند. با توجه به شواهد موجود در مورد ارتباط بین دریافت ناکافی ویتامین D و وضعیت سلامتی، مصرف روزانه مکمل های حاوی ویتامین D توسط کودکان 6 ماهه تا 5 ساله حائز اهمیت است.

منبع :


H. Syrad, C. H., et al. Energy and nutrient intakes of young children in the UK: findings from the Gemini twin cohort. Wardle, British Journal of Nutrition. 2016
 

تعداد بازدید: 1912
کلمات کلیدی: سدیم ویتامین D کودکان آهن 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha